Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co se stane s tělem, když přestanete cvičit. Už po týdnu ochabují svaly

aktualizováno 
Pravidelné cvičení vyžaduje motivaci a důslednost, zvláště když se vám každodenně staví do cesty překážky a výmluvy, proč se zrovna dnes nemůžete. Samozřejmě se nic moc zásadního nestane, pokud ze svého cvičebního plánu občas slevíte. Co ale nastane, když přestane s cvičením napořád?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Nejlepším cvičením pro zhubnutí je spojení kardio cvičení a zátěžových cvičení. Pokud se tomuto stylu pohybu věnujete několik měsíců a poté z ničeho nic úplně přestanete, vaše svaly rychle změknou, pocítíte častější únavu a také neunesete tolik váhy.

Studie odborníků ukázala, že lidé, kteří začali s pravidelným cvičením, zvýšili svou sílu o 46 procent za dva měsíce. Když však přestali náhle cvičit, přišli o celou polovinu nově nabité síly. Platí úměra, že čím déle cvičíte, tím pomaleji se budete dostávat z formy a zároveň pro vás bude snadnější fyzičku obnovit, až se ke cvičení vrátíte.

Postupné snižování pohybové aktivity

Pokud jste fanatik do cvičení, ale v poslední době zvládáte sotva dvacet minut na běhacím páse, vaše fyzička zůstane ještě chvíli v dobré kondici, ale váš svalový tonus a síla nikoli. Postupným snížením fyzické aktivity jste už nejspíše přišli o část svalové hmoty a nabrali trochu tuku. Z tohoto důvodu také možná nezaznamenáte rozdíl na váze, spíše můžete pocítit, že vaše oblečení vám sedne jinak než obvykle.

Dva kilogramy tuku totiž zaberou více místa než dva kilogramy svalů. Pokud chcete zhubnout, musíte zpátky získat své svaly.

Přestali jste cvičit na půl roku

Možná to nebylo vaše rozhodnutí, třeba jste utrpěli zranění, které vám zabránilo cvičit po tak dlouhou dobu. Ať tak či tak, nebuďte překvapeni ztrátou svalů a nabráním tuku. Po tak dlouhé době fyzické nečinnosti je to prakticky nevyhnutelné. Nicméně po vyléčení byste se ve svém vlastním zájmu měli vrátit ke svému cvičebnímu programu.

A co vás čeká pokaždé, když prostě přestanete cvičit?

Vaše svaly zeslábnou

Svalová hmota začne mizet již po týdnu sezení na pohovce. Počkejte dva týdny a nejspíše uvidíte znatelný rozdíl.

„Co se týče ochabování svalů, jde o velmi individuální věc. Stejné je to i s četností pohybu. Než začnete s nějakou aktivitou, zabrzděte, protože pohyb je ryze individuální záležitost. Co jednomu prospěje, může druhému dokonce uškodit. Úplně jinou skladbu pohybu bude mít člověk s třicetikilovou nadváhou a jinou ten, kdo potřebuje zhubnout pět kilo a hlavně tvarovat a rýsovat křivky. Pokud si představím průměrnou ženu, která je zdravá a potřebuje shodit deset kilogramů, doporučila bych jí, aby aerobní činnosti věnovala 20-30 minut a 40 minut posilování. Ideálně třikrát týdně. Při velké nadváze je lepší začínat s malým objemem denně s převažující aerobní aktivitou. A nakonec je důležité si uvědomit, že svaly nerostou při cvičení, ale po něm, kdy si ́uvědomí ́, že dostaly zabrat, a ́rozhodnou se ́, že aby to příště zvládly lépe, zesílí,“ uvedla trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

Stoupne vám krevní tlak

Tento negativní účinek života bez pohybu je téměř okamžitý. Krevní cévy se přizpůsobí pomalejšímu toku, jelikož trávíte moc času posedáváním či poleháváním. Po měsíci necvičení se vaše kondice ocitne prakticky na nule, jako byste nikdy necvičili.

Ztrácíte rychle dech

Za méně než týden fyzické nečinnosti zjistíte, že lapáte po dechu již po vyšlápnutí dvou poschodí. Po dalších pár dnech budou vaše svaly využívat asi o 20 procent méně energie, což znamená, že si tělo začne ukládat tuk. Pokud jste zrovna začali cvičit a pak na pár týdnů přestali, veškerý váš pokrok, který jste učinili, vymizí.

Stoupne vám hladina krevního cukru

Hladina krevního cukru stoupá vždy po jídle, ale poté obvykle rychle klesá, protože vaše silné svaly používají cukr jako svou energii. Pokud jste však svou nečinností přišli o svalovou hmotu, hladiny krevního cukru zůstanou vyšší než obvykle.

Jestliže se nezačnete zase brzy pravidelně hýbat, zvyšujete si riziko rozvinutí cukrovky a dlouhého listu srdečních onemocnění.

Budete podráždění

Stačí dva týdny bez cvičení a vaše nálada citelně ochladne. „Dokázaným faktem je, že správně nastavené tělo umí lépe zvládat stresové situace. Aktivní lidé se tak málokdy setkávají se splínem, depresí nebo neopodstatněným smutkem. Navíc je přirozeně posilovaná imunita, což jednoduše znamená, že vás nemoc nedostane ani ve chvíli, kdy se přímo setkáte s bacily, třeba v tramvaji plné lidí,“ vysvětluje Brožová.

Pravidelná fyzická aktivita dokáže snadno zvednout náladu a tím i podpořit zdraví mozku. Cvičení totiž v těle rozbouří doslova chemický koktejl zlepšující naši náladu.

„V mozku se začnou vyplavovat chemické látky serotonin a dopamin, které jsou zodpovědné za radostnou náladu. A s tím souvisí i zvýšení hladiny látek, které způsobují štěstí a dobrou náladu, endorfinů. Jejich hladina roste už zhruba 10 minut po zahájení cvičení a zvýšená zůstává zhruba půl hodiny po skončení fyzické zátěže. Jde o jakési vnitřní opiáty, jimiž si naše tělo tlumí bolest způsobenu fyzickou zátěží. Odborníci tvrdí, že ve srovnání s morfiem je stejné množství endorfinu až tisícinásobně účinnější. Není tedy divu, že u některých může produkce endorfinů způsobit až závislost na tréninku,“ uzavřela trenérka Brožová.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jitky: Jsem těhotná. Přítel chce naše dítě vychovávat s jinou

Jsem zasnoubená a čekám dítě. Bohužel jsem se snoubencem nešťastná a nevím, jestli si ho mám vzít, nebo opustit. Neuvěřitelně mě zklamal, udržuje vztah s více...  celý článek

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

Lidija Zavoralová
Vyhrazujete dětem čas na tablet? Lepší je nepravidelnost, říká kyberexpertka

Lidija Zavoralová ve světě počítačů žije již od dětství, kdy hrála počítačové hry jako o život. Dnes bychom tomu asi řekli závislost, ale tehdy se podobné...  celý článek

Další z rubriky

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Kokos, sója, mandle nebo konopí? Jak si vybrat rostlinné mléko

Tolik rostlinných alternativ kravského mléka na trhu ještě nikdy nebylo. V Česku jsou snadno k sehnání jak ty z dovozu, tak lokální. V čem jsou ale lepší než...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tajemství detoxikace: osm kroků, jak získat novou energii a vitalitu

Cítíte se unaveně a bez života? Tak právě teď je ideální čas k ozdravné proceduře. Očista trávicího traktu vám posílí imunitu a dokonale zregeneruje celý...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Foto make-up: Jak se líčit na focení
Foto make-up: Jak se líčit na focení

Chystáte se na profesionální focení a toužíte po stejně odborném a perfektně vypadajícím líčení? Poradíme vám, jak na to, abyste na fotkách vypadala skvěle! Nep... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.