Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita i ohleduplnost. Čtyři důvody, proč dát přednost „slow fashion“

  0:30aktualizováno  0:30
Jak se svět zrychluje, přibývá těch, co ho touží zase trochu zpomalit. Neoficiálnímu hnutí za to, abychom konzumovali opatrněji, s rozmyslem a s důrazem na kvalitu spíš než na kvantitu, se říká slow movement. Slow fashion, tedy „pomalá móda“ je jeho důležitou součástí; jde o přístup, který může vyzkoušet každý.

Menší spotřeba, lepší kvalita a více radosti z nákupu - to jsou některé z výhod „pomalé módy“. | foto: Profimedia.cz

Slow fashion

  • s termínem přišla v roce 2007 Kate Fletcherová z londýnského Centra pro udržitelnou módu
  • hnutí odmítá masovou výrobu, podporuje menší podnikání a fair trade
  • propaguje lokální produkci, ekologické materiály a tradiční postupy
  • neuznává krátkodobé trendy, klade důraz na kvalitu a nadčasovost
  • podporuje recyklaci módy a chce zpomalit masovou spotřebu

Hnutí slow food, které vzniklo v osmdesátých letech v Itálii jako reakce na obrovský boom rychlých občerstvení, se snažilo – a dodnes snaží – přivést spotřebitele ke kvalitním potravinám, nejlépe z lokální produkce, tradičním postupům a ohleduplnému chování k lidem i k planetě. A taky je naučit, že udělat si čas na pomalé vychutnávání stojí za to, protože vám může dát víc než ryze spotřební přístup k jídlu.

Podobné je to i s „pomalou módu“: stačí, když si místo potravin dosadíte oblečení a místo rychlého občerstvení mezinárodní řetězce. Začít se o ni zajímat vlastně znamená objevit docela nový svět. „Podporujeme nejrůznější podniky a projekty: nezávislé módní návrháře, větší módní domy, sdružení, fair trade organizace, second handy, recyklování i zápůjčky oblečení, místní kroužky pletení i bazárky,“ píše se v manifestu americké organizace Slow Fashion Forward.

Ke slow fashion máme ovšem překvapivě blízko i my Češi. Myšlenka pomalé a ohleduplné spotřeby tu má čím dál větší ohlas a možností je spousta, ať už nakupujete u místních designérů, jste věrní tradičním značkám nebo třeba vyměňujete obnošené oblečení na internetu. Jestli ještě nejste přesvědčení, tady jsou čtyři důvody, proč dát novému přístupu šanci.

1.Budete originální

K „pomalým“ nákupům patří hledání zajímavých kousků v místním sekáči nebo odpoledne strávené s kamarádkami na jarmarku. Velké řetězce každou sezonu nabízejí stovky klasických kousků; ovšem džínová bunda, černé šaty nebo kožený křivák ze second handu mají něco navíc: příběh. A nikoho dalšího v nich široko daleko nepotkáte.

Vyzkoušejte

Jarmark.cz - nový webový bazárek vám zkrátí čekání na další Jarmark OnaDnes.cz

Vinted (dříve VotočVohoz) - oblíbená česká doména, kde můžete oblečení prodávat, nakupovat i vyměňovat

Recycle with love - český e-shop s pečlivě vybranými vintage kousky

2.Získáte nový koníček

Někdo sbírá známky, někdo obaly od bonbónů a někdo originální módu. Z probírání štendrů ve vintage obchůdcích, objevování mladých neokoukaných designérů a pátrání po tom, odkud který kus oblečení skutečně pochází a jakou cestou se k nám dostal, se může stát detektivní záležitost, hobby, a možná dokonce závislost.

Nebojte, nemusí vás to stát majlant – jen je třeba naučit se investovat do módy, která je dobře ušitá z tradičních materiálů, a vydrží vám tak celé roky, a naopak si odepřít levné, ale méně kvalitní sezonní zboží.

3.Podpoříte poctivý byznys

Butiky s autorskou módou zvlášť ve velkých českých městech přibývají a oblečení či doplňky, které prodávají, jsou obvykle dostupnější a méně „elitářské“. Chce to jen překonat předsudky a vyrazit na trochu jiné nákupy.

Totéž ostatně platí o tradičních firmách, které stále šijí v Česku a často spolupracují s inovativními vývojáři i návrháři. Patří mezi ně zlínská Moleda (její vlajkový produkt – boty Prestižky – se právě vracejí do módy), novojičínský Tonak nebo Triola, která má továrnu v Horním Jiřetíně.

Naše tipy

Local Icons - úspěšný projekt, který prezentuje tradiční české výrobce v novém světle

Czech Labels & Friends - stylový butik s autorskou módou v centru Prahy

Not Just A Label - britský e-shop, na kterém pořídíte módu od českých i zahraničních návrhářů; každý posílá oblečení sám přímo z místa, kde tvoří

4.Pomůžete přírodě i lidem

Fotogalerie

Jarmark OnaDnes.cz v pražských Holešovicích je příležitostí k výhodným nákupům s rodinou i kamarádkami.
Pražská DEBUT Gallery se specializuje na prodej autorského šperku (nechybí Zorya nebo Janja Prokic), ale najdete v ní i oblečení od českých designérů, jako je Hana Zárubová, Kristýna Javůrková nebo Zdeňka Imreczeová.
Interiér prodejní galerie Kurator
Kontrola hotových prestižek.

Zobrazit fotogalerii

O ekologických dopadech masové výroby i o kritických podmínkách, ve kterých pracují švadleny nejen v nejchudších zemích třetího světa, ale i v Evropě či v Turecku, bylo napsáno už hodně. Prvním krůčkem je zajímat se o původ oblečení – zkuste se příště dřív, než si koupíte tričko v řetězci, podívat na cedulky a zjistit, odkud k nám vážilo cestu a z jakých materiálů je vyrobené.

Pak můžete sobě nebo vševědoucím internetovým vyhledávačům pokládat otázky. Třeba proč je vlastně tak levné, když přicestovalo z druhého konce světa? Je kvalitní? Je jeho výroba ekologická? Dá se sehnat alternativa z přírodních materiálů? Vyrábí se alternativa s certifikátem fair trade, který zajišťuje důstojné pracovní podmínky a lepší platy pro řemeslníky? Jak naložíme s odpovědmi, to už je na každém z nás.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.