Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kvalita i ohleduplnost. Čtyři důvody, proč dát přednost „slow fashion“

  0:30aktualizováno  0:30
Jak se svět zrychluje, přibývá těch, co ho touží zase trochu zpomalit. Neoficiálnímu hnutí za to, abychom konzumovali opatrněji, s rozmyslem a s důrazem na kvalitu spíš než na kvantitu, se říká slow movement. Slow fashion, tedy „pomalá móda“ je jeho důležitou součástí; jde o přístup, který může vyzkoušet každý.

Menší spotřeba, lepší kvalita a více radosti z nákupu - to jsou některé z výhod „pomalé módy“. | foto: Profimedia.cz

Slow fashion

  • s termínem přišla v roce 2007 Kate Fletcherová z londýnského Centra pro udržitelnou módu
  • hnutí odmítá masovou výrobu, podporuje menší podnikání a fair trade
  • propaguje lokální produkci, ekologické materiály a tradiční postupy
  • neuznává krátkodobé trendy, klade důraz na kvalitu a nadčasovost
  • podporuje recyklaci módy a chce zpomalit masovou spotřebu

Hnutí slow food, které vzniklo v osmdesátých letech v Itálii jako reakce na obrovský boom rychlých občerstvení, se snažilo – a dodnes snaží – přivést spotřebitele ke kvalitním potravinám, nejlépe z lokální produkce, tradičním postupům a ohleduplnému chování k lidem i k planetě. A taky je naučit, že udělat si čas na pomalé vychutnávání stojí za to, protože vám může dát víc než ryze spotřební přístup k jídlu.

Podobné je to i s „pomalou módu“: stačí, když si místo potravin dosadíte oblečení a místo rychlého občerstvení mezinárodní řetězce. Začít se o ni zajímat vlastně znamená objevit docela nový svět. „Podporujeme nejrůznější podniky a projekty: nezávislé módní návrháře, větší módní domy, sdružení, fair trade organizace, second handy, recyklování i zápůjčky oblečení, místní kroužky pletení i bazárky,“ píše se v manifestu americké organizace Slow Fashion Forward.

Ke slow fashion máme ovšem překvapivě blízko i my Češi. Myšlenka pomalé a ohleduplné spotřeby tu má čím dál větší ohlas a možností je spousta, ať už nakupujete u místních designérů, jste věrní tradičním značkám nebo třeba vyměňujete obnošené oblečení na internetu. Jestli ještě nejste přesvědčení, tady jsou čtyři důvody, proč dát novému přístupu šanci.

1.Budete originální

K „pomalým“ nákupům patří hledání zajímavých kousků v místním sekáči nebo odpoledne strávené s kamarádkami na jarmarku. Velké řetězce každou sezonu nabízejí stovky klasických kousků; ovšem džínová bunda, černé šaty nebo kožený křivák ze second handu mají něco navíc: příběh. A nikoho dalšího v nich široko daleko nepotkáte.

Vyzkoušejte

Jarmark.cz - nový webový bazárek vám zkrátí čekání na další Jarmark OnaDnes.cz

Vinted (dříve VotočVohoz) - oblíbená česká doména, kde můžete oblečení prodávat, nakupovat i vyměňovat

Recycle with love - český e-shop s pečlivě vybranými vintage kousky

2.Získáte nový koníček

Někdo sbírá známky, někdo obaly od bonbónů a někdo originální módu. Z probírání štendrů ve vintage obchůdcích, objevování mladých neokoukaných designérů a pátrání po tom, odkud který kus oblečení skutečně pochází a jakou cestou se k nám dostal, se může stát detektivní záležitost, hobby, a možná dokonce závislost.

Nebojte, nemusí vás to stát majlant – jen je třeba naučit se investovat do módy, která je dobře ušitá z tradičních materiálů, a vydrží vám tak celé roky, a naopak si odepřít levné, ale méně kvalitní sezonní zboží.

3.Podpoříte poctivý byznys

Butiky s autorskou módou zvlášť ve velkých českých městech přibývají a oblečení či doplňky, které prodávají, jsou obvykle dostupnější a méně „elitářské“. Chce to jen překonat předsudky a vyrazit na trochu jiné nákupy.

Totéž ostatně platí o tradičních firmách, které stále šijí v Česku a často spolupracují s inovativními vývojáři i návrháři. Patří mezi ně zlínská Moleda (její vlajkový produkt – boty Prestižky – se právě vracejí do módy), novojičínský Tonak nebo Triola, která má továrnu v Horním Jiřetíně.

Naše tipy

Local Icons - úspěšný projekt, který prezentuje tradiční české výrobce v novém světle

Czech Labels & Friends - stylový butik s autorskou módou v centru Prahy

Not Just A Label - britský e-shop, na kterém pořídíte módu od českých i zahraničních návrhářů; každý posílá oblečení sám přímo z místa, kde tvoří

4.Pomůžete přírodě i lidem

Fotogalerie

Jarmark OnaDnes.cz v pražských Holešovicích je příležitostí k výhodným nákupům...
Pražská DEBUT Gallery se specializuje na prodej autorského šperku (nechybí...
Interiér prodejní galerie Kurator
Kontrola hotových prestižek.

Zobrazit fotogalerii

O ekologických dopadech masové výroby i o kritických podmínkách, ve kterých pracují švadleny nejen v nejchudších zemích třetího světa, ale i v Evropě či v Turecku, bylo napsáno už hodně. Prvním krůčkem je zajímat se o původ oblečení – zkuste se příště dřív, než si koupíte tričko v řetězci, podívat na cedulky a zjistit, odkud k nám vážilo cestu a z jakých materiálů je vyrobené.

Pak můžete sobě nebo vševědoucím internetovým vyhledávačům pokládat otázky. Třeba proč je vlastně tak levné, když přicestovalo z druhého konce světa? Je kvalitní? Je jeho výroba ekologická? Dá se sehnat alternativa z přírodních materiálů? Vyrábí se alternativa s certifikátem fair trade, který zajišťuje důstojné pracovní podmínky a lepší platy pro řemeslníky? Jak naložíme s odpovědmi, to už je na každém z nás.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jitky: Jsem těhotná. Přítel chce naše dítě vychovávat s jinou

Jsem zasnoubená a čekám dítě. Bohužel jsem se snoubencem nešťastná a nevím, jestli si ho mám vzít, nebo opustit. Neuvěřitelně mě zklamal, udržuje vztah s více...  celý článek

Lidija Zavoralová
Vyhrazujete dětem čas na tablet? Lepší je nepravidelnost, říká kyberexpertka

Lidija Zavoralová ve světě počítačů žije již od dětství, kdy hrála počítačové hry jako o život. Dnes bychom tomu asi řekli závislost, ale tehdy se podobné...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

Další z rubriky

Horko ve městě pořádně vyčerpává. Vedle neustálého doplňování tekutin pomůže i...
Léto umí potrápit. Zkuste trička, co pohlcují pot, nebo boty z konopí

Sluníčko a vysoké teploty nemusejí být vždy jen příjemné. Vedle hezkého opálení nám totiž mohou způsobit i krušné chvíle, pokud zvolíme oblečení či obuv z...  celý článek

Britská podnikatelka Emily Sunderland Sutterová, která vyrábí nezávadné šperky,...
Britka vytváří šperky, které slouží jako hračky pro miminka

Každá matka nemluvněte ví, že šperky jsou pro ni tabu. Vždyť co může být pro dítě větší zábava, než tahat mámu za náušnice, žužlat náhrdelník nebo se pokoušet...  celý článek

V trendy slunečních brýlích budete nepřehlédnutelná. Musí ale pasovat na vaši...
Jak vybrat sluneční brýle, které vám sednou? Rozhoduje tvar obličeje

Nepostradatelný doplněk, který nejen chrání před vtíravými slunečními paprsky, ale hlavně z vás dokáže udělat šmrncovní femme fatale. Tedy pouze v případě, že...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit
Síla make-upu: 8 proměn, kterým se nechce věřit

Make-up svede s vaší tváří divy. To ostatně ví každý, kdo jen prolistuje módní magazín. Neuvěřitelné proměny už dávno nejsou jen výsadou celebrit. Jak dokazuje ... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.