Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co dělat, aby z vás nebyl běžecký začátečník celý život

aktualizováno 
Rozhodli jste se ve volném čase běhat, ale po pár týdnech cítíte, že se stále nedostavuje očekávané zlepšení. Chybou může být třeba to, že vašemu tréninku chybí pravidelnost, anebo máte špatný životní styl. Sledujte seriál iDNES.cz a běhejte s námi. Můžete vyhrát účast na světovém maratonu.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Běh, běhání, sport | foto: Nike

Můžete běhání věnovat moře času, ale pořád máte pocit, že jste začátečník? Kdy se ze začátečníka stane aspoň mírně pokročilý běžec?

"To je těžké. Některý začátečník zaběhne deset kilometrů napoprvé bez tréninku pod čtyřicet minut a někomu to může trvat několik let, než se dopracuje na podobnou úroveň," řekl iDNES.cz profesionální trenér Vladimír Korbel, který se věnuje i špičkovým českým atletům.

Běh jako čištění zubů

Podle jeho názoru je rozhodující pravidelnost a systematičnost tréninku. A hlavně: běhání vás musí skutečně bavit a přinášet vám radost.

O soutěži

Redakce iDNES.cz pro vás připravila nový seriál, v němž s předními českými odborníky poradí úplným začátečníkům, jak správně běhat a jakých chyb se vyvarovat.

Koncem května pak vyhlásíme soutěž, kde vybereme několik čtenářů, kterým umožníme pod dohledem zkušených trenérů zúčastnit se v září vyhlášeného maratonu v Berlíně. Navíc dostanou běžecké vybavení od firmy Nike.

"Mírně pokročilý běžec by už měl mít takové návyky, že pohyb a běh potřebuje ke svému životu stejně nutně, jako si ráno a večer potřebuje vyčistit zuby," tvrdí Korbel.

Běhání se musí stát životní filozofií, prostředkem seberealizace, jinak to bude spíše trápení a přemlouvání, slepá cesta.

"Znám dost dobré atlety. Když ale mají trénink, přijedou na něj autem, přestože to na stadion nebo na jiné místo tréninku mají pouze jeden až dva kilometry. Znám i etiopského kluka, který chodil denně do školy patnáct kilometrů a ze školy zase patnáct. Denně tedy ujde třicet kilometrů. Kdo je pak začátečník? Náš pokročilý běžec, nebo tenhle kluk, který pak bez zvláštního trenérského vedení "rozcupuje" naše nejlepší běžce, kdy si vzpomene?" poznamenal Korbel.

Dejte si nějaký cíl

Experti varují, že po dvou třech týdnech se může dostavit krize, která vede k tomu, že i ti nejodhodlanější běžci najednou poleví, dají si větší pauzu a pak se už jen těžko vrací do původních kolejí.

A ačkoli s běháním třeba nikdy úplně neskončí, nikam dál se nevyvíjejí, jsou z nich neustálí začátečníci.

"Když je trénink dobře koncipovaný, nemělo by dojít k nějaké krizi v pravidelném běhání. A pokud k ní dojde, problém nemusí být způsoben jen běháním, ale celkovým životním režimem, jako je extrémní pracovní nasazení, nedostatek spánku, nesprávná výživa nebo chybný pitný režim. Není úplně jednoduché to zobecnit a případný problém je nutné řešit případ od případu," řekl iDNES.cz profesionální trenér Vladimír Korbel.

Odborníci také doporučují dát si nějaký reálný cíl, který chcete dosáhnout. Nemusí to samozřejmě hned být maraton, ale třeba uběhnout v kuse váš oblíbený okruh v lese. A pak si třeba dát za cíl zvládnout desetikilometrový masový závod. A dál? Co třeba půlmaraton a pak přece jen...

Jak se neutavit?

Pro běžce, který se chce přehoupnout od začátečníků k mírně pokročilým, bývá někdy problém, že to s tréninkem přežene a takzvaně se utaví. Je unavený, malátný, přetrénovaný.

"Aby se běžec neutavil, měl by respektovat základní principy sportovního tréninku, mezi které patří třeba postupné zvyšování zatížení organismu," doporučil Korbel.

Zároveň by měl sledovat, jak se jeho tělo adaptuje na větší zatížení. "Tedy jestli se výkonnostně zlepšuje nejen v běhu, ale také zda je v běžném životě činorodější, aktivnější. Jestli se například ráno neprobouzí unavený," dodal profesionální trenér Vladimír Korbel.

Trénink pro mírně pokročilé

1. den 3 km v tempu 5 min/km;
2. den 5 km v tempu 5:30 min(km;
3. den 4 km v tempu 5:15 min/km;
4. den 5 km v tempu 6:00 min/km
5. den 3 km v tempu 5:00 min/km;
6. den 5 km v tempu 5:30 min/km;
7. den 5 km v tempu 6:00 min/km;

K hlavní běžecké části tréninku patří ještě švihové a strečinkové rozcvičení + speciální běžecká cvičení + pár stupňovaných rovinek. A po tréninku alespoň pár minutek lehkého vyklusání na uklidnění.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Dáši: Z manžela se v důchodu stal líný a nerudný dědek

Jsem už tři roky v důchodu a užívám si to. Těšila jsem se, až i manžel přestane pracovat a budeme si společně „plnit sny“. Místo toho denně poslouchám, co ho...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Straňanská lávka, Strán
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Cara Delevingne (Los Angeles, 17. července 2017)
Delevingne: V pubertě jsem nedávala najevo emoce a byla jsem osamělá

Herečka a modelka Cara Dlelevingne (25) si postěžovala na období svého dospívání. Protože nechtěla odhalovat svou sexuální orientaci, bývala hodně uzavřená a...  celý článek

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech. Jak ale sama Paris Jacksonová (19) říká,...  celý článek

Nicole Kidmanová (Beverly Hills, 6. února 2017)
Nechci tajit svůj věk, jsem na něj pyšná, říká padesátnice Kidmanová

Herečka Nicole Kidmanová letos oslavila padesátku. Za svůj věk se nestydí a na rozdíl od jiných hereček na rovinu říká, kolik je jí doopravdy let. Je prý...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko než "kontroverzní" nezaslouží. A to ať už... celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.