Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co byste měla vědět o cvičení v těhotenství

aktualizováno 
Máte strach, že cvičením svému nenarozenému dítěti ublížíte? Přemýšlíte o tom, jestli a jak budete moci v těhotenství sportovat? Přečtěte si odpovědi na nejčastější otázky ohledně cvičení v těhotenství.

Pokud nemáte vážné zdravotní komplikace, je pro vás cvičení bezpečné. | foto: Profimedia.cz

Je vůbec bezpečné v těhotenství cvičit?
V první řadě byste se na tuto otázku měla zeptat svého lékaře. I když se nastávající matky často obávají, že cvičení jejich těhotenství uškodí, neexistuje žádný věděcký důkaz, že by přiměřený pohyb měl nějaký negativní dopad na nenarozené dítě, uvádí magazín Family doctor. Je sice pravda, že se ani nepotvrdilo, že by cvičení v těhotenství mělo na plod nějaké pozitivní účinky, ale zcela určitě vám pomůže cítit se lépe a udržet si svou váhu pod kontrolou. Navíc budete ve formě, dodá vám energii a posílíte svaly, které se vám budou hodit u porodu. Pokud tedy nemáte vážné zdravotní problémy nebo komplikované těhotenství, je pro vás cvičení bezpečné.

Jak mám začít cvičit?
Systematické sportování v těhotenství byste měla konzultovat se svým lékařem. Možná máte zdravotní omezení, která se se sportováním v těhotenství neslučují a mohla byste dítěti ublížit. Pokud vám lékař cvičení povolí, je důležité cvičit tak, abyste se nezadýchávala, nevyčerpávala a necítila bolest. Když zjistíte, že vám cvičení vyhovuje a nezpůsobuje žádné problémy, můžete zátěž postupně pomalu zvyšovat. Jestliže však nemůžete popadnout dech, jste po cvičení velmi unavená, nebo vás dokonce něco bolí, musíte pohyb zredukovat. Pokud jste sportovala už předtím, než jste otěhotněla, bude pro vás pohyb samozřejmý a jednodušší. Nejste-li na systematický pohyb zvyklá, začínejte velmi pomalu.

Jaký typ cvičení je v těhotenství nejlepší?
Nejlepší je takový druh pohybu, při kterém nenosíte žádnou váhu navíc, neskáčete a nehrozí vám zranění. Vhodné je plavání nebo jízda na stacionárním kole. Velmi oblíbená je turistika nebo jóga.

Na co bych měla být opatrná?
Vyhýbejte se aktivitám, které zvyšují riziko pádu nebo zranění, jako jsou kontaktní nebo velmi energicky náročné sporty (například squash). I drobné zranění břicha nebo náraz do oblasti žaludku může být v těhotenství velmi nebezpečný. Po prvním trimestru byste se měla také vyhýbat cvičení, při kterém ležíte na zádech, protože váha dítěte může negativně ovlivňovat váš krevní oběh. Vhodné není ani dlouhodobé stání.

Pokud je horké počasí, cvičte raději časně ráno nebo pozdě večer, abyste se vyhnula přehřátí. Pokud sportujete uvnitř místnosti, ujistěte se, že je dobře větraná. Nezapomínejte na dostatečný příjem tekutin, a to i v případě, že se necítíte žíznivá. Soustřeďte se také na vyvážený jídelníček. Pokud necvičíte, měla byste v těhotenství přijmout denně o tři sta kalorií více.


O čem by měl vědět váš lékař?

Naslouchejte svému tělu a svému lékaři oznamte, pokud se u vás v souvislosti s cvičením objeví některý z následujících symptomů:

Krvácení nebo výtok z vaginy
Náhlá bolest v podbřišku nebo vagině
Křeče, které se objeví do třiceti minut po skončení cvičení
Bolest hrudníku
Dušnost
Intenzivní bolest hlavy
Intenzivní nevolnost
Matné nebo zakalené vidění






Nejčtenější

ilustrační snímek
Pět pochval denně zlepší chování malých dětí, tvrdí britští psychologové

Mnoho rodičů si láme hlavu tím, jak zlepšit chování svých dětí. Podle britských psychologů by mohlo pomoci pravidelné chválení. Důležité je ovšem vhodně volit...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn při hraní on-line hry chatuje s cizími lidmi

Nevím, jak ochránit svého desetiletého syna, když je on-line. Snažila jsem se s ním o všech zásadách bezpečnosti mockrát mluvit, ale stále mu to nedochází....  celý článek

Zuzana Kečkéšová, bioložka z Ústavu organické chemie a biologie
Strach z rakoviny může být inspirací, tvrdí bioložka Zuzana Kečkéšová

Podívala se na rakovinu z opačné strany než všichni před ní - do míst v těle, kde rakovina nebývá. A položila si základní vědeckou otázku: Proč? Proč...  celý článek

Gabourey Sidibe (New York, 15. února 2015)
Sidibe: Když jsem měla anorexii, už jsem měla naplánované, jak se zabít

Cesta boubelaté herečky Gabourey Sidibe (34) ke štěstí byla velmi trnitá. V mládí měla problémy s poruchou příjmu potravy a v pozdějším věku pak pracovala na...  celý článek

Proměna maminky nevěsty či ženicha
Svatební proměna: Kostýmek i pouzdrové šaty pro matku nevěsty Martinu

Svatební sezona se pomalu rozjíždí a s ní kromě radosti přichází i zásadní problém. Jaké oblečení zvolit, abyste svatebčanům nezpůsobili ostudu? Pečlivý výběr...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.