Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zabijácký bílý cukr. Proč ho omezit?

aktualizováno 
Průměrný Čech sní ročně až 40 kilo cukru. A odborníci na výživu varují, že za chvilkový pocit štěstí a euforie pak zaplatíte psychickým i fyzickým zdravím. Jak rafinovaný cukr ze stravy eliminovat a proč?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Klasický bílý cukr se vyrábí z cukrové řepy procesem rafinace. Původní přírodní cukr je při ní zbaven řady minerálních látek a vitaminů.

“Z výživového hlediska je nadmíra cukru nevhodná, protože kromě energie neobsahuje další přínosné živiny. Ze zdravotního hlediska může přebytek také způsobovat různé zdravotní problémy a to především nadváhu a obezitu,” vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

I proto je podle odborníků dobré se cukru vyhýbat, i když to ze začátku nebude pro milovníky této sladké neřesti jednoduché. Vědci se totiž shodují, že zbavit se závislosti na cukru je horší než se zbavit té na kouření. Proč tomu tak je?

Vědci zkoušeli podávat cukr laboratorním krysám. Střídali proto obyčejné, dietnější jídlo se sladkostmi. Když nasadili jídlo s menším obsahem kalorií a cukru, krysy byly apatické, úzkostlivé, dokonce se u nich projevily klasické abstinenční příznaky. Bez cukru pociťovaly stres, který ustal, jakmile svůj příděl zase dostaly. Ať krysy nebo lidi, v tomto případě fungujeme všichni podobně. Cukrová závislost se stala nejmohutnější a nejnebezpečnější závislostí 21. století.

“Nadbytečná konzumace cukru vede především k nadváze a následně k obezitě, která bývá spojena s řadou zdravotních problémů jako například prediabetes či přímo cukrovkou 2.typu. Často mívají obézní lidé také špatné lipidové spektrum (zvýšený celkový cholesterol, nízký HDL a naopak vysoký LDL cholesterol) a mnoho dalších zdravotních nepříjemností,” jmenuje Bartolomějová.

Přeslazená dětská generace

Žijeme v době a v té části Evropy, která nezažila materiální nedostatek. A cukr, ten už není na příděl ani za odměnu, ale stal se tak nějak samozřejmostí. Je vždy a všude dostupný. Rychlý zdroj klidu, jak pro rodiče, tak pro jejich potomky.

Čím lze nahradit bílý cukr

I u všech těchto „sladkých náhražek“ myslete ale na to, že tím kalorie neušetříte a tělu příliš neprospívají. Proto s nimi šetřete.

1. Medem - díky tomu, že je sladší, potřebujeme ho na oslazení méně. Obsahuje cenné antioxidanty, posiluje imunitu a má protizánětlivé účinky. Hodí se na pečení, vaření, do čaje i kávy.

2. Nerafinovaným třtinovým cukrem - cukrová třtina se sklidí, rozdrtí a z ní se získá šťáva. Ta se vyčistí, vznikne sirup a následnou trojnásobnou krystalizací se vyrobí přírodní cukr. Obsahuje řadu vitaminů, minerálních látek a enzymů. I s ním můžete kouzlit v kuchyni. Například letošní vánoční cukroví můžete upéct pouze s ním.

3. Melasou - je to hustý sirup, který má černou barvu a vzniká po vycukernění cukrové třtiny. Má lehce karamelovou, až nahořklou chuť. Melasa je bohatá na obsah minerálních látek, vitaminů a enzymů. Melasou můžete osladit dezerty, kakao, ale kupodivu i zeleninové saláty (například ty s červenou řepou). Melasou oslazený bílý jogurt bude chutnat i dětem.

4. Kokosový cukr - je bohatý na vitaminy (hlavně skupiny B), minerální látky, antioxidanty a aminokyseliny, má velmi nízký glykemický index, a to 35. Moučníkům a nápojům dodává zajímavou chuť.

Děti do sebe dostávají cukr od rána do večera, a to nejen v podobě sladkostí, ale také přeslazeného pití. Nadměrný příjem cukru a s tím související rozkolísaná hladina krevního cukru u nich pak může vyvolat změny v chování, hyperaktivitu či únavu. Odborníci navíc varují i před tím, že dětská závislost na sladkém často přechází v jiné závislosti v pubertě a postpubertě.

Jde tedy o to, jít svým dětem příkladem. Už stravovací návyky miminek by měly směřovat od cukru a slazených potravin co nejdál. V předškolním a školním věku je důležité dětem podávat zdravější varianty než sladké nápoje či odměny v podobě čokolád a bonbónů. Naučit je jíst zdravé alternativy. Vést je tím správným směrem, ale nezakazovat, spíše omezit, protože jak známo, zakázané ovoce pak chutná nejvíc.

Nakupujte s rozumem

Pokud jste se rozhodli, že s bílým zabijákem skoncujete, začněte likvidovat staré zásoby. Vyhoďte všechny limonády, sladký alkohol, pivo, víno, přestaňte si sladit kávu a pijte prostě jen vodu, zelené neochucené čaje, nebo rooibos.

Vyhýbejte se sušenkám a dezertům. Pokud máte silné nutkání sníst zákusek, dejte si stejně jako Francouzi sýr a ovoce. Zvyšte přísun bílkovin, luštěnin, ovoce a zeleniny, abyste měli více dlouhodobé energie a nepotřebovali se dojídat sladkostmi.

Sledujte také etikety na potravinách a nápojích. Výrobci cukr přidávají všude možně, aby “vylepšili chuť” produktů. Bývá například v instantních polévkách či dochucovadlech. Ale takovým potravinám byste se stejně měli v rámci zdravého životního stylu vyhýbat.

Oprava: Milí čtenáři, omlouváme se za chyby v článku. Bohužel v podkladech, které jsme získali, byly uvedeny nepřesné informace. Na základě reakcí od čtenářů byl text s odborníky upraven. Děkujeme za upozornění a za chyby se omlouváme.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Nejčtenější

Korzety byly nesdílnou součástí ženského šatníku po několik století. O pohodlí...
Od bederní roušky po korzet: spodní prádlo v průběhu staletí

Stejně jako my ani naši předci si to bez spodního prádla většinou nedokázali představit. Jejich negližé ovšem vypadalo úplně jinak než dnes. Spodní prádlo se...  celý článek

Kateřina Emmons
Kateřina Emmons: Máme mnohem větší rodinu, než jsme plánovali

Je mistryní Evropy i světa a k tomu má doma tři olympijské medaile. Sportovní kariéra Kateřiny Emmons je už ale nějaký čas na druhé koleji. Teď je především...  celý článek

Karlie Klossová na přehlídce Victoria's Secret  (13. listopadu 2013)
Agenti mi v jeden den řekli, že jsem vychrtlá i tlustá, líčí modelka

Američanka Karlie Klossová (24) patří mezi žádané modelky. Módní experti o ní říkali, že by měla zdědit přezdívku „Tělo“ po Australance Elle Macphersonové...  celý článek

Ilustrační fotografie
Muzikoterapie: tóny, které léčí psychiku i poruchy řeči

Vrátí paměť i řeč, rozhýbe ochablé svalstvo. Muzikoterapie odkrývá, co vše pro člověka hudba znamená. A pomáhá i tam, kde nestačí ani největší rozmach...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jitky: Jsem těhotná. Přítel chce naše dítě vychovávat s jinou

Jsem zasnoubená a čekám dítě. Bohužel jsem se snoubencem nešťastná a nevím, jestli si ho mám vzít, nebo opustit. Neuvěřitelně mě zklamal, udržuje vztah s více...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Čas na cvičení máme všichni. Sedm tipů, jak se každý den trochu hýbat

Nemám čas. Nemám energii. Mám sedavé zaměstnání. Nechci cvičit jen trochu, ale pořádně. Výmluv, proč se každý den prostě nemůžeme hýbat, máme spoustu. Zařadit...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč diety nefungují? Problém je ve vaší hlavě

Už přemýšlíte o tom, kterou z diet vyberete, abyste svou figuru upravili do oděvů teplých měsíců? Hned toho nechte, všechny publikace s návody, které zaručeně...  celý článek

Ilustrační fotografie
Čtyři rady odborníků, jak získat krásnější a zdravější tělo. Navždy

Chtěli byste zeštíhlet a zpevnit postavu, celkově žít trochu zdravěji? Seznamte se s čtveřicí osvědčených tipů nutričních poradců, fitness trenérů i...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nezadělávejte si na akné: Jak se správně odlíčit
Nezadělávejte si na akné: Jak se správně odlíčit

Odličovací mléko, gel, micelární voda nebo dokonce klasický “oliváč” z kuchyně? Nenechte se zválcovat nekonečnou nabídkou odličovacích vymožeností a vyberte sku... celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.