Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chyby při hubnutí, kvůli kterým možná nemůžete shodit přebytečná kila

  4:00aktualizováno  4:00
Jezte šestkrát denně, zapomeňte na sacharidy, nejezte po osmé večer. Tyto a možná i další rady, jak rychle zhubnout, slýcháte často. Opravdu pomáhají, nebo po nich naopak přiberete?
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Co se týká hubnutí, zdá se, že na jednu otázku jsou vždy nejméně tři správné odpovědi. Tak kdo se v tom má vlastně vyznat? Přečtěte si deset chyb, které možná při hubnutí děláte.

1.Chyba: nízkosacharidová strava je pro hubnutí nejlepší

Pokud ze stravy vyškrtnete sacharidy, je velmi pravděpodobné, že za krátkou dobu zaznamenáte dramatický úbytek váhy. Bohužel tato dieta není pro organismus moc zdravá a navíc je prakticky neudržitelná.

Sacharidy jsou nezbytnou součástí stravy. Když se k nim za čas vrátíte, s největší pravděpodobností vás čeká takzvaný jojo efekt a vy shozené kilogramy zase rychle naberete zpět. Pokud chcete snížit příjem sacharidů, vybírejte si ty správné jako ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, ořechy a semena.

Podle výživové poradkyně Veroniky Kuncové z Centra výživy a zdraví sice může dieta bez sacharidů přispět k hubnutí, ale nelze říci, že stačí k udržení psychické i fyzické kondice.

„Diety na bázi bílkovin, proteinů a bez obsahu sacharidů, fungují jen prudce a chvilkově. Brzy organismus stagnuje, hubnutí je ze začátku rychlé a nezdravé, klient se cítí unaveně a hladoví. Následně se hubnutí zastaví a brzy dojde k jojo efektu. Já rozhodně tyto diety nedoporučuji,“ upozorňuje Kuncová.

A dodává, že je důležité jíst převážně komplexní sacharidy a ty jednoduché především v dopoledních hodinách. Podstatou je jíst ty správné potraviny ve správný čas.

2.Chyba: potraviny bez tuku pomohou ke snížení váhy

Přidejte pohyb

Vyvážená strava dokáže zázraky v kombinaci se správnou pohybovou aktivitou. Cvičení vhodná pro redukci a udržení váhy najdete na Raketa.cz.

Tuk dodává jídlu většinu chutí, a pokud je z pokrmu odstraněn, zmizí také většina chuti. Výrobci proto používají cukr, zahušťovadla a různé chemické látky, aby zvýraznili chuť a texturu jídla. Tyto přídavné látky však mohou být pro hubnutí horší než tučné jídlo.

Beztučné a nízkotučné potraviny tak nemusejí mít právě kvůli přídavným látkám a cukru méně kalorií. Než si koupíte nízkotučnou potravinu, vždy si přečtěte etiketu, ať víte, čím byla chuť tuku vlastně nahrazena.

3.Chyba: některé potraviny mohou spalovat tuky

Bylo by skvělé koupit si jídlo, které za nás spálí přebytečné tuky. Bohužel neexistuje žádná potravina, která by tuky přímo spalovala. Některé výrobky s obsahem kofeinu sice mohou podpořit metabolismus a zrychlit spalování kalorií, ale rozhodně zázračně nezpůsobí ztrátu nadbytečných kilogramů.

Podle Veroniky Kuncové existují potraviny, které přispívají ke správnému a zdravému hubnutí jako zelenina, ryby, ořechy, semena a komplexní sacharidy. „Podle alternativních studií existují potraviny, které zrychlují metabolismus, např. prohřívají problematické partie a tím pomáhají hubnutí,“ dodala Kuncová.

4.Chyba: jedení po osmé večer způsobí nárůst váhy

Není žádný rozdíl v tom, zda zkonzumujete určité množství kalorií ve dvě odpoledne nebo ve dvě ráno. Jen tělu trvá o trochu déle spálit pizzu, kterou jste si dali k večeři, než kdybyste si dali stejnou pizzu při obědě, jelikož přes den jste jednoduše aktivnější.

„Problémem nočních jedlíků však je, že mají tendenci se přejídat, protože přes den jedli nevyváženě. Pokud se chcete vyhnout nočnímu vyjídání lednice, rozhodně nevynechávejte přes den jídlo,“ píše server lifespan.com.

5.Chyba: pití velkého množství vody vám pomůže zhubnout

Pít dostatečné množství tekutin je určitě velmi důležité pro celkové zdraví, ale bohužel vám nadměrné zavodňování nijak nepomůže spalovat kalorie a zázračně hubnout.

Jediné, co funguje, je vyměnit kalorické limonády a sladké nápoje za čistou vodu, pak je samozřejmě možné, že zaznamenáte úbytek váhy, jelikož budete přijímat méně kalorií.

6.Chyba: když budete cvičit, můžete jíst všechno

Snížení příjmu kalorií je nejúčinnější způsob, jak zhubnout. Ideální je samozřejmě doplnit snížení příjmu kalorií cvičením. Ovšem naládovat s k obědu tučnou sýrovou pizzou, kterou zakončíte kopcem zmrzliny, a uklidňovat se tím, že ji večer vyběháte, je dost naivní, pokud tedy zrovna nejste běžec maratonu.

Získat 150 kalorií z plechovky Pepsi trvá jen minutku, ale spálit tyto kalorie vám zabere hodinu intenzivní chůze. Snahu o hubnutí tak můžete značně podlomit, když se nebudete zabývat tím, co jíte a kolik toho jíte.

7.Chyba: dietní limonáda vám pomůže zhubnout

Je pravda, že většina dietních limonád obsahuje málo kalorií, protože v nich není cukr. Problémem jsou však umělá sladidla, která dokonce mohou způsobovat nárůst váhy. Podle odborníků na hubnutí umělá sladidla stimulují chuťové receptory a mozek tak dostane pokyn ke zpracování cukru. Ten však v těle není a mozek začne vysílat signály, které jen vyvolají chuť na sladké.

Umělá sladidla jsou navíc nízkoenergetická a nedostaví se po nich pocit sytosti jako po cukru. To vše jen zvýší vaši chuť k jídlu a může způsobit přejídání. Až vás tedy zase přepadne chuť na osvěžující nápoj, zkuste raději vodu s citronem či limetkou.

8.Chyba: šest malých jídel denně vám pomůže zhubnout

Bohužel neexistuje dostatek důkazů, které by podpořily myšlenku, že rozložení celodenní stravy do šesti malých jídel přispěje ke zhubnutí. 

Vědecká studie neukázala žádný rozdíl v úbytku váhy mezi dietáři, kteří svůj denní příjem kalorií získali ze tří jídel oproti lidem, kteří si stejné množství potravy rozložili do šesti jídel.

9.Chyba: vynechávání jídla je skvělé pro hubnutí

Vynechání snídaně, oběda nebo večeře je ve skutečnosti špatný nápad. Jediné, co funguje na zhubnutí a udržení si váhy, je snížení příjmu kalorií nebo zvýšení množství kalorií, která spálíte cvičením. Vynechání celých jídel může nakonec vyústit v podvýživu a únavu.

Vynechání jídla také zvýší chutě na sladké a tučné pokrmy, kterým je těžké se ubránit, což nakonec znamená další nárůst váhy. 

Podle Veroniky Kuncové je nejúčinnějším způsobem, jak zhubnout, vyvážená strava a konzumace správných potravin ve správný čas. Dále dostatečný pitný režim, dostatek spánku a co nejméně stresu.

10.Chyba: vegetariánstvím zhubnete

Zvolit si vegetariánské stravování s nízkým obsahem tuku je sice pro hubnutí i celkové zdraví vhodné, ale nestačí jen vzdát se masa a masných výrobků. Vegetariáni stejně jako nevegetariáni si mohou vybírat špatná kalorická jídla, nebo tučné potraviny s nízkou nutriční hodnotou, které vedou k tloustnutí.

Vegetariánská strava by měla být vždy pečlivě naplánovaná, aby byla vyvážená a zdraví prospěšná.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.