Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Chcete zhubnout? Naučte se vařit jinak!

  13:00aktualizováno  13:00
Jednou z cest, jak se dobrat ke zdravějšímu a zároveň pro hubnutí vhodnějšímu vaření, je vzdát se spousty koření, všelijakých průmyslově vyráběných dochucovadel, dresinků a majonéz.
Ryby by měly být pravidelnou součástí jídelníčku.

Ryby by měly být pravidelnou součástí jídelníčku. | foto: Profimedia.cz

Nebo třeba již hotových jídel a polévek - bývají totiž hodně kořeněné a svádějí k tomu si jídlo tolik nevychutnat, ale o to více ho sníst. Což pak člověk přenáší i na jídla uvařená vlastnoručně. Platí to i o smetaně, máslu, tučných sýrech a uzeninách - chuť se v jídle váže na tuky, a proto jíme jídel s těmito ingrediencemi tolik.

Zpočátku si všechny suroviny odvažujte. Nevyhrožuje rodině, že od teď se bude jíst zdravě, ale naopak, zavádějte změněná jídla do jejich jídelníčku postupně. Plánujte dopředu a kupujte jen potraviny, které využijete.

Maso jen libové, příloh málo
Záleží samozřejmě i na konkrétních surovinách a způsobu přípravy. Dá se to ukázat třeba na drůbežím mase. Nemusíte zůstávat jen u prsíček. Klidně použijte maso ze stehen, ale zbavte ho tuku i kůže.

Hovězí používejte jen někdy a vepřové ještě méně. Pokud možno úplně vynechte vnitřnosti, maso nijak neobalujte ani nesmažte. Hodně omezte množství příloh, jezte zeleninu, zelené fazolky, občas rýži, brambory, těstoviny. Dbejte, abyste přílohy nerozvařili, dostali byste po nich moc brzy hlad.

Pozor také na zapékání se sýrem či smetanou, ty mohou mít více energie než ono maso či pečené brambory. Stejně tak jsou kalorickou bombou smetanové či sýrové omáčky. Nahraďte je zeleninovými, které připravíte z podušených surovin. Maso si můžete dát i se studenou omáčkou - z jogurtu s čerstvými bylinkami, který lehce osolíte.

Podobně jako s omáčkami zacházejte s polévkami. Pozor na jíšku. Dávejte si buď polévku, nebo hlavní jídlo. Hlavní jídlo si ostatně dávejte jen někdy a rozhodně ne k večeři. Jednoho jídla vařte jen podle počtu porcí. Nebudou zůstávat "zbytky na večeři".

Když se občas vydáte na večeři do restaurace, nemusí to být problém. Ale nepřejídejte se a nepijte moc alkoholu. Druhý den si pak udělejte odlehčený třeba i zeleninovým salátem coby obědem.

Mléčné výrobky jsou při hubnutí výborným pomocníkem

Obsahují bílkoviny, které zaženou hlad, a ještě pomáhají shazovat kila. Hlídejte si však obsah tuků, zejména u sýrů. U jogurtů či tvarohových dezertů zase kolik v nich je cukrů. Na hlad je lepší bílý jogurt, případně s kouskem vámi vybraného ovoce.
Sladké mléčné výrobky jezte raději jen k snídani nebo dopolední svačině, odpoledne už jen výjimečně.
Jogurtové a tvarohové výrobky jsou díky obsahu bílkovin lepší než pudinky, které tělu kromě energie nic nedají. Pozor také na množství. Po přepočtu na deset deka nebo sto mililitrů nemusí vypadat energetická hodnota varovně ani u sladkého jogurtu, ale už to nebude platit o velkém čtvrtkilovém balení.
Dobrou volbou pro hubnutí jsou také sýry typu Cottage nebo tvaroh, případně nízkotučný eidam či odlehčená verze sýrů typu Lučina. Můžete je jíst s tmavým pečivem, samotné nebo si je přidat do salátů. Jinak však buďte u sýrů opatrní. Neobsahují sice cukry, ale bohužel mnoho tuků. Zejména zrající a plísňové sýry proto jezte jen jako delikatesu, kterou si dopřejete tu a tam v podobě tří čtyř malých kousků třeba k vínu. Tavené sýry jsou sice na první pohled méně vydatné, ale obsahují tavicí soli, které jejich využití v organismu zhoršují.
Autoři:




Nejčtenější

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Vlasta (44), Mikoláš (40) a syn Vlasty Jirka (12) žijí v Jirkově.
Vlasta je jen další dítě, nechal se slyšet otec z Výměny manželek

Vlasta (44) pracuje v zásilkové službě, zatímco její o čtyři roky mladší partner Mikoláš je v domácnosti. Vaření a uklízení je jeho parketa a Vlastě se jen...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.