Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Češky na sociálních sítích lžou, aby našly lásku, Češi chtějí být cool

  10:50aktualizováno  10:50
Sociální sítě změnily svět k nepoznání. Ve virtuálním prostředí toužíme být krásnější, vtipnější a zajímavější, než jsme ve skutečnosti, pečlivě cenzurujeme zveřejněné fotky a svému pracně vytvořenému alter egu se pak chceme podobat i ve skutečnosti, zjistil průzkum přední počítačové firmy.

Svůj obraz na sociálních sítích rádi upravujeme podle svých představ: chceme být krásnější, zcestovalejší, vtipnější a úspěšnější. | foto: Profimedia

Češi a Češky přitom vedou hned na několika frontách nad uživateli sociálních sítí z dalších osmi zemí z Evropy, Střední Asie a Afriky, které se letního průzkumu UltraYou společnosti Intel zúčastnily.

Ženy chtějí lásku, muži obdiv

Důvodem ke lhaní na sociálních sítích je podle dotázaných nejčastěji fakt, že chceme udělat dojem. České ženy přitom se svými 67 procenty vysoce převyšují průměr. Více než polovina z nich (54 %) navíc touží získat na sociálních sítích lásku nebo přátelství, čímž také vynikají nad ostatními uživatelkami. 

Na sítích ovšem machrují i chlapi: ti čeští údajně kladou důraz na ego a aroganci a jejich 59 % vysoce přesahuje průměr (33 %). Je ovšem dost dobře možné, že drsné chlapáctví je jen póza, protože 53 % Čechů zároveň přiznalo, že chtějí za pomoci "upravené reality" zakrýt svou nejistotu (což je opět téměř 20 % nad průměrem).

Krasavice a cool machři

Obecně se dá říci, že obrázek, který o sobě vytváříme na sociálních sítích, má do reality hodně daleko. Ženy mají sklony cenzurovat své fotky a na síť pustí jen ty lichotivé, zatímco odznačují ty, které nezapadají do jejich představ.

Muži se zase velmi často staví do role zábavných chlapíků, milujících adrenalinové sporty a navštěvujících pouze atraktivní a zajímavá místa nebo skvělé večírky. V této disciplíně Češi směle konkurují Španělům. Zajímavé přitom je, že vysoký podíl "virtuálních machů" u nás najdeme nejenom u nejmladších respondentů, ale i ve vyšších věkových skupinách nad 45 let.

Strategie "sympatického rošťáka" patří podle psychologa Pavla Rataje mezi způsoby, jimiž lze zaujmout a získat prostřednictvím sítě určité zisky v oblasti sebepotvrzení či navázání zajímavých kontaktů. "Můžeme za tím ale také vidět únik od reálného já, kde jistá anonymita sociálních médií snižuje riziko nejistoty a strachu ze selhání či negativních reakcí druhé strany," dodává.

Pejsci, kočičky a miminka v síti

Na sociálních sítích také frčí zveřejňování fotek domácích mazlíčků a rodinných příslušníků, zejména miminek a malých dětí. "Ukazovat své mazlíčky, svou rodinu či kamarády určitým způsobem saturuje potřebu ukázat, kam a ke komu patřím, s čím se identifikuji," vysvětluje Pavel Rataj, podle něhož ovšem reálně spokojený zralý člověk nemá potřebu svou intimitu či blízké lidi vystavovat ve virtuálním světě. "Pokud se to děje nadměrně, jedná se nejspíše o projev určité frustrace a nespokojenosti," uzavírá.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 4 374 respondentů z České republiky, Polska, Velké Británie, Itálie, Španělska, Nizozemska, Egypta, Spojených arabských emirátů a Turecka.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

Vkusný šperk dokáže pozvednou každý outfit. A nemusí se přitom jednat o luxusní...
OBRAZEM: Veselé letní šperky, které potěší

Vkusný šperk dokáže pozvednou každý outfit. A nemusí se přitom jednat o luxusní perlový náhrdelník nebo prsten s drahým kamenem. Leckdy stačí pouze drobnost....  celý článek

Křehký koláč s cuketou a mrkví
Cuketa v hlavní roli. Nenápadná Popelka může být v kuchyni královnou

V našich zahrádkách je jako doma, protože je nenáročná na pěstování a šikovná kuchařka ji umí zakomponovat opravdu do každého jídla. Cuketa ovšem není jen...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - relax před chaloupkou, Velké Losiny
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Další z rubriky

Audrey Hornová v jednom ze svých ikonických outfitů. Její kostkovaná sukně,...
Móda z Městečka Twin Peaks obstojí i dnes. Včetně svetříku dámy s polenem

Legendární seriál městečko Twin Peaks se vrací na televizní obrazovky. Vedle dějových zvratů a podivných charakterů uchvátil i módními kreacemi. Ač nám dnes...  celý článek

Mladá generace hipsterů si potrpí na staré oblečení, ale i moderní technologie.
Sedm znamení, že se oblékáte jako hipster

Každá doba má své subkultury, které vyznávají specifický životní styl. Dříve to byli pin-up girls nebo pankáči. Dnes jsou to hipsteři, kteří nejen skrze...  celý článek

Haute couture je synonymem luxusu. Nadýchané róby s tímto označením jsou z...
Fenomén jménem haute couture. To nejlepší z módního světa

Precizní střihy, nejkvalitnější látky, pravidelné ručně šité stehy, to vše by oblečení s označením „haute couture“ mělo splňovat. Funguje to ale skutečně tak?...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to
Nejsem přirozená blondýna a nestydím se za to

Blonďaté vlasy symbolizují jemný ženský půvab a smyslnost zároveň. Pokud nejste blondýna od přírody, i tak můžete získat plavý odstín vlasů. Jen na to jděte spr... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.