Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Češky na sociálních sítích lžou, aby našly lásku, Češi chtějí být cool

  10:50aktualizováno  10:50
Sociální sítě změnily svět k nepoznání. Ve virtuálním prostředí toužíme být krásnější, vtipnější a zajímavější, než jsme ve skutečnosti, pečlivě cenzurujeme zveřejněné fotky a svému pracně vytvořenému alter egu se pak chceme podobat i ve skutečnosti, zjistil průzkum přední počítačové firmy.

Svůj obraz na sociálních sítích rádi upravujeme podle svých představ: chceme být krásnější, zcestovalejší, vtipnější a úspěšnější. | foto: Profimedia

Češi a Češky přitom vedou hned na několika frontách nad uživateli sociálních sítí z dalších osmi zemí z Evropy, Střední Asie a Afriky, které se letního průzkumu UltraYou společnosti Intel zúčastnily.

Ženy chtějí lásku, muži obdiv

Důvodem ke lhaní na sociálních sítích je podle dotázaných nejčastěji fakt, že chceme udělat dojem. České ženy přitom se svými 67 procenty vysoce převyšují průměr. Více než polovina z nich (54 %) navíc touží získat na sociálních sítích lásku nebo přátelství, čímž také vynikají nad ostatními uživatelkami. 

Na sítích ovšem machrují i chlapi: ti čeští údajně kladou důraz na ego a aroganci a jejich 59 % vysoce přesahuje průměr (33 %). Je ovšem dost dobře možné, že drsné chlapáctví je jen póza, protože 53 % Čechů zároveň přiznalo, že chtějí za pomoci "upravené reality" zakrýt svou nejistotu (což je opět téměř 20 % nad průměrem).

Krasavice a cool machři

Obecně se dá říci, že obrázek, který o sobě vytváříme na sociálních sítích, má do reality hodně daleko. Ženy mají sklony cenzurovat své fotky a na síť pustí jen ty lichotivé, zatímco odznačují ty, které nezapadají do jejich představ.

Muži se zase velmi často staví do role zábavných chlapíků, milujících adrenalinové sporty a navštěvujících pouze atraktivní a zajímavá místa nebo skvělé večírky. V této disciplíně Češi směle konkurují Španělům. Zajímavé přitom je, že vysoký podíl "virtuálních machů" u nás najdeme nejenom u nejmladších respondentů, ale i ve vyšších věkových skupinách nad 45 let.

Strategie "sympatického rošťáka" patří podle psychologa Pavla Rataje mezi způsoby, jimiž lze zaujmout a získat prostřednictvím sítě určité zisky v oblasti sebepotvrzení či navázání zajímavých kontaktů. "Můžeme za tím ale také vidět únik od reálného já, kde jistá anonymita sociálních médií snižuje riziko nejistoty a strachu ze selhání či negativních reakcí druhé strany," dodává.

Pejsci, kočičky a miminka v síti

Na sociálních sítích také frčí zveřejňování fotek domácích mazlíčků a rodinných příslušníků, zejména miminek a malých dětí. "Ukazovat své mazlíčky, svou rodinu či kamarády určitým způsobem saturuje potřebu ukázat, kam a ke komu patřím, s čím se identifikuji," vysvětluje Pavel Rataj, podle něhož ovšem reálně spokojený zralý člověk nemá potřebu svou intimitu či blízké lidi vystavovat ve virtuálním světě. "Pokud se to děje nadměrně, jedná se nejspíše o projev určité frustrace a nespokojenosti," uzavírá.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 4 374 respondentů z České republiky, Polska, Velké Británie, Itálie, Španělska, Nizozemska, Egypta, Spojených arabských emirátů a Turecka.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

ilustrační snímek
Jak vybírat porodnici? Rozhoduje nabídka péče, zázemí i pocity rodičky

Pražské maminky to musí řešit relativně brzy a zapsat se do porodnice již v prvním trimestru, s výběrem porodnice si ovšem láme hlavu většina nastávajících...  celý článek

Světlé odstíny vlasů jsou pro léto nejvhodnější.
Pět tipů, jak si v létě udržet zářivou barvu, aniž by vaše vlasy trpěly

Sluníčko i chlór dává vlasům zabrat. Nezřídka dokonce mění jejich barvu. Vyplatí se proto dopřávat kadeřím pravidelnou péči pomocí speciální kosmetiky.   celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Další z rubriky

Festivalová proměna
Festivalová proměna: z Olgy se stala nepřehlédnutelná květinová víla

Léto je v plném proudu a s ním i festivalová sezona. Chystáte-li se na hudební akci pod širým nebem, rozhodně si můžete dovolit zaexperimentovat. Někdy stačí...  celý článek

Tak jaké to budou dnes? Barevné ponožky se dají skvěle kombinovat s různými...
Fenomén barevných ponožek. Potrpí si na ně více muži, nebo ženy?

Na ulicích je potkáváme čím dál častěji. Jsou nepřehlédnutelné a i jednolitý outfit promění v zajímavou podívanou. Milují je ženy, ale své místo si spolehlivě...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.