Ona
Černá barva představuje tajemství, touhu, strach z neznámého i eleganci. S tím...

Černá barva představuje tajemství, touhu, strach z neznámého i eleganci. S tím kalkulují i tvůrci parfémů a vytvářejí černé vůně pro ženy. | foto: Profimedia.cz

Svádět svět v černé chce odvahu a sebevědomí. Nic pro plaché stydlivky

  • 3
Sladké aroma v růžovém obalu nechte dospívajícím holčičkám. Toužíte-li být skutečnou svůdnicí, žádoucí femme fatale a pro své okolí ikonou ženství, sáhněte po černé. Ne však po tmavých šatech, ale po vůni v černém obalu.

Černá není jen nejoblíbenější barvou oblečení, ale ve velkém se prosazuje také v oblasti vůní. Černé flakony a parfémy pro ženy se za poslední rok staly velkým hitem. Namísto bílé, růžové, zlatavě žluté či svěže zelené se nosí toaletní a parfémové vody temné jako nejhlubší noc. Obalu odpovídá i samotný obsah – elegantní, smyslný, odvážně provokativní.

Za vším hledej Coco

Když počátkem století přišla francouzská návrhářka Coco Chanel s jednoduchými černými šaty, způsobila největší revoluci v oblékání. Strohost a černá barva do té doby stály v ústraní, až tato geniální vizionářka dokázala ženám, že místo volánků a květinových výšivek mají vsadit na umírněnost a ve své době troufalý minimalismus.

S černou ve velkém přišla Coco Chanel. Změnila dámský šatník a nyní mění její

Říkáte si, co to má společného s parfémy? Mnoho. Vůně a móda se vzájemně prolínají, šaty ovlivňují trendy i v této oblasti. Stejně silné spojení najdeme i v souvislosti s očními vjemy. Lidský mozek automaticky připisuje daným vůním i příslušné barvy a naopak.

Proto se výrobci parfémů zabývají nejen jednotlivými ingrediencemi, ale také barevností výsledného produktu.Ta hraje velmi důležitou roli v celkovém vnímání parfému.

Bílá je nevinná, černá elegantní a tajemná

Bílá symbolizuje nevinnost a čistotu, růžová sladkost a romantiku, červená vzrušení a sex, zelená narození a svěžest. Černá evokuje tajemno, odříkání, finální rozhodnutí, vzdor vůči zavedeným pořádkům, ale také eleganci, sílu, autoritu.

Zatímco pánské vůně zahalené do tmavých odstínů nejsou ničím novým, trvalo spoustu let, než se černá začala prosazovat i ve spojitosti s dámskými parfémy. Prakticky s každým dalším uvedením černé vůně přichází i specifická atmosféra, silný vzkaz, který tvůrci vysílají vůči ženám.

V roce 2003 představil módní návrhář Narciso Rodriguez dámskou vůni For Her ve strohém černém flakonu. Prolomil tak jedno z tabu, doposud byly flakony pro ženy maximálně tmavě modré či fialové, ne však zcela černé.

Nic pro ostýchavé

Před sedmi lety uvedl svou voňavou prvotinu americký módní návrhář Tom Ford, proslavený svými velmi sexy a velmi luxusními oděvy a fotografiemi odhalující více, než se od designéra sluší. Svůj první parfém dal do černo-zlaté lahvičky a pojmenovat jej Black Orchid – Černá orchidej. Po ženách touto vůní chtěl více odvahy a neskrývaného sex-appealu.

Na černé květy nalákala o dva roky později i značka Bulgari se svým Jasmin Noir či Marc Jacobs s černo-zlatou sedmikráskou.

Parfémová voda Jasmin Noir, Bulgari, 50 ml za 2 175 korun
Parfémová voda Daisy, Marc Jacobs, 50 ml, 1 950 korun

Všechny tyto vůně spojuje velmi silné, nepřehlédnutelné aroma. Ani jednu z nich by si nevybrala žena ostýchavá, plachá, nesebevědomá, nejistá si sama sebou. Proč? Černou vůni nelze nechat bez povšimnutí, upoutává pozornost stejně jako černá krajka na nahém těle. I ona je nebezpečně svádivá, luxusně smyslná a elegantně tajuplná. Tyto vlastnosti ještě umocňuje kombinace černé se zlatou, která se často objevuje.

Také posledních pár měsíců přineslo výrazné novinky na černém poli. Mezi ty nejvýraznější patří Coco Noir od Chanel a první vůní nesoucí jméno zpěvačky Lady Gaga. Vůně Coco Noir navazuje na svou předchůdkyni, ovšem jde mnohem dál. Její vonná kompozice je současnější, rafinovanější, nositelnější i pro mladší ročníky a především svůdnější a zapamatovatelnější.

Z Orientu do Benátek

Její autor Jacques Polge hovoří v souvislosti s černou Coco o nočním Orientu, který začíná i končí v italských Benátkách. Mísí se tu těžké orientální aroma růží, jasmínu, kadidla a pižma s osvěžujícím citrusovým aroma grapefruitu a bergamotu s jemnou špetkou narcisu a vanilky.

První černá parfémovaná voda Lady Gaga Fame Ultimate Masterpiece, prodává...
Parfémová voda Coco Noir, Chanel, 50 ml, 2 650 korun

Lady Gaga šla ještě dál. Nespokojila se pouze s černým flakonem, ale poručila si rovnou černý parfém. První svého druhu na světě skutečně vznikl, i když jeho vývoj trval déle než obvykle. Tvůrci přímo zacílili na temnou stránku ženské povahy, a tak mohli vytvořit novou generaci parfému, který nelze jednoznačně zařadit do stávajících kategorií. Obsahuje prudce jedovatý rulík zlomocný a vzácný šafrán, které doplňuje meruňkový nektar, aroma tygří orchideje a jasmínu sambakového.

Černé vůně se obecně vyznačují spoustou protikladů. Ač by se mohly zdát jako tvrdé, jejich aroma v sobě nese i stopy jemnosti. Temné svůdnosti a rafinovanosti sekunduje jistá nevinná hravost s jemným náznakem svěží romantiky.

Vystihují současnou ženu a její povahu i styl života lépe než rádoby sladce romantické vůně plné jemných ingrediencí. Život je mnohem víc než romantické snění o rozkvetlých zahradách a mísách plných ovoce. To autoři malých voňavých lahviček dobře vědí.