Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Časté chyby při sportování: příliš vysoký tep a pohyb pouze jednou týdně

aktualizováno 
Snaha rychle se dostat do kondice má svá úskalí. Přinášíme přehled nejčastějších chyb, které lidé dělají při sportu: cvičí jen jednou týdně a po tenise jdou na pivo.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - cvičení, nordic walking | foto: Profimedia.cz

Ze sezení u počítače vás bolí záda, zadýcháte se už na pátém schodě. A teď to chcete změnit. To je jistě chvályhodné, ale připravte se, že se váš dech neprodlouží a záda nenarovnají během jednoho týdne. Co musíte vědět?

1. Než začnete běhat, musíte začít chodit

Přihlásit se na hodiny aerobiku pro pokročilé jen proto, že jste ho před deseti lety pětkrát zkusili, sice můžete, ale pravděpodobně budete z těch složitých pohybů hodně zmatení. A možná také unavení, protože při snaze dohnat tempo zkušených cvičitelek budete dělat spoustu neúčelných pohybů. Nestyďte se, že začínáte, raději si všechno nechte znovu vysvětlit.

Nevyplatí se také ztrhat se hned při prvním pokusu o běhání. Začátek musí být pozvolný - nejprve zkoušejte běhat v pomalejším tempu jen 20 minut a dalších 30 minut rychle jít, a to třeba třikrát týdně. Postupně přidávejte běh.

2. Když budete mít vysoký tep, nezhubnete

Intenzita pohybu je důležitá -určuje, zda budete snižovat tukové zásoby, nebo zvyšovat objem svalů. Měřítkem intenzity pohybu je tepová frekvence. Tu si může každý změřit sám, když si přiloží prsty na tepnu například na vnitřní straně zápěstí, spočítá počet tepů za 10 sekund a vynásobí ho šesti. Pro hubnutí je nutné udržet intenzitu pohybu v aerobní zóně, to znamená mezi 65 až 85 procenty maximální tepové frekvence. Tu získáte, když od čísla 220 odečtete svůj věk.

Jako začátečníci byste se měli držet spodní hranice doporučené tepové frekvence. Pokud je zvolena příliš nízká intenzita cvičení, nezhubnete. A naopak - příliš vysoká pohybová intenzita zase spálí převážně cukry, což má za následek brzký nástup únavy.

Ilustrační foto.

3. Sport jednou týdně? Málo, musíte třikrát

Jestliže jdete cvičit jednou za měsíc, nepomůžete si. Při redukci váhy (stejně jako při zlepšování kondice) je důležité, abyste tělo zatěžovali pravidelně. Ideální je námaha třikrát týdně po šedesáti minutách. Cvičit výrazně déle nemá smysl.

4. Pivo po tenise? Ne, leda jogurt a až za hodinu

I když budete mít po cvičení vlčí hlad, odolejte pokušení a nehaste ho pomocí sladkostí nebo baget z bílého pečiva, které si koupíte cestou z fitcentra. Jsou to sice zdroje rychlé energie, ale hrozí, že všechnu nespotřebujete, takže se vám uloží do tukových zásob.

Chybujete, když si po cvičení zajdete s kamarády na víno. Alkohol - i víno - je velmi kalorický a může se stát, že to, co spálíte při aerobiku, při příjemném povídání u sedmičky červeného zase naberete. Odborníci doporučují po cvičení alespoň hodinu nejíst, poté si dát zeleninu nebo ovoce s netučným tvarohem či jogurtem.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.