Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Luxusní bumerang pobouřil Australany, Chanel ho stáhl z prodeje

  1:43aktualizováno  1:43
V nabídce francouzského módního domu Chanel se objevil poněkud neobvyklý doplněk. Bumerang, který firma nabízela za dva tisíce australských dolarů, však způsobil obrovský rozruch. Někteří Australané se proti němu ostře ohradili s odkazem na to, že se jedná o posvátný symbol aboridžinské kultury a že byl ukraden.

Luxusní bumerang od Chanelu rozpoutal velké vášně. Prý uráží domorodé australské Aboridžince. | foto: Chanel

Firma Chanel přidala ke svému tradičnímu sortimentu, jakým jsou luxusní oděvy či kosmetika, kategorii ostatní doplňky. A právě v té nabízela bumerang, za 1 930 australských dolarů, tedy něco okolo 34 tisíc korun. Společně s ním se v části kolekce pro jaro a léto 2017 objevily i míčky na tenis nebo tenisová raketa.

Fotogalerie

Na první pohled „obyčejný“ černý bumerang ze dřeva a pryskyřice se stal hlavním tématem mnoha diskuzí na sociálních sítí. Vše odstartovala jedna fotka. „S mým novým bumerangem od Chanelu se skvěle bavím,“ napsal v komentáři k fotce americký stylista a bloger Jeffree Star a umístil ji na své profily na Twitteru, Snapchatu a Instagramu.

Na poslední zmíněné sociální síti si během krátké chvíle získal bumerang několik desítek tisíc příznivců, kteří dali fotce „like“. Našlo se ale i mnoho těch, kterým fotografie připadala urážlivá. A tak se do debaty pod fotkou během tří hodin zapojilo přes dva tisíce lidí.

Zbraň i kulturní klišé

Bumerang je totiž zbraň, kterou používali původní obyvatelé Austrálie, Aboridžinci, při lovu. Je cennou součástí jejich kultury, o kterou museli těžce bojovat, a má pro ně posvátný nádech. Navíc jsou domorodci nejvíce znevýhodněnou skupinou v populaci. Prezentovat proto bumerang jako předražený doplněk vnímají někteří jako ponížení celé kultury.

„Jako Australan se cítím uražen tím, jak si společnost dělá legraci z něčeho, co sloužilo jako nástroj k přežití,“ zní jeden z naštvaných komentářů.

Podle Nathana Sentance z Australského muzea v Sydney je bumerang od Chanelu typickým příkladem, jak západní společnost zjednodušuje aboridžinskou kulturu pomocí klišé. Poukazuje na to, že bumerang stojí téměř 10 % průměrného ročního příjmu domorodých Australanů.

„Kulturní vyvlastnění dosáhlo nového dna. Doufám, že Chanel bude dotovat všechny znevýhodněné aboridžinské komunity,“ stojí v další reakci na předražený bumerang.

Sportovní náčiní

V reakci na vášnivé debaty na internetu vydala firma Chanel prohlášení, že se vždy snažila maximálně respektovat jakoukoliv kulturu a hluboce lituje toho, jestli se někdo cítí uražen.

„Nechali jsme se inspirovat volnočasovými aktivitami z jiných částí světa a rozhodně jsme se nechtěli dotknout komunit, které bumerang vnímají jako předmět zosobňující jejich kulturní hodnoty,“ vyjádřilo se vedení společnosti s tím, že sportovní doplňky byly vždy součástí firemní identity.

Ze svých webových stránek Chanel kontroverzní „doplněk“ po několika dnech stáhnul a výrobek už není k dispozici.





Nejčtenější

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Další z rubriky

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Nový kousek prádla je jako stvořený pro horké letní dny.
VIDEO: Konec zpocených prsů, slibuje nový kousek prádla obdařeným ženám

Nový kousek dámského prádla Ta-ta towel vyvolává velkou diskusi. Zatímco ženy s plnějším hrudníkem opěvují jeho praktičnost, další ho přirovnávají k houpací...  celý článek

Magazín Vogue je ikonou mezi dámskými magazíny.
Magazín Vogue udává trendy už 125 let. Nyní ho ohrožují sociální sítě

Magazín plný luxusu, který si zamilovaly ženy po celém světě, odstartoval kariéru mnoha topmodelek a návrhářů. A přestože je Vogue stále prestižní titul, ubývá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.