Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Luxusní bumerang pobouřil Australany, Chanel ho stáhl z prodeje

  1:43aktualizováno  1:43
V nabídce francouzského módního domu Chanel se objevil poněkud neobvyklý doplněk. Bumerang, který firma nabízela za dva tisíce australských dolarů, však způsobil obrovský rozruch. Někteří Australané se proti němu ostře ohradili s odkazem na to, že se jedná o posvátný symbol aboridžinské kultury a že byl ukraden.

Luxusní bumerang od Chanelu rozpoutal velké vášně. Prý uráží domorodé australské Aboridžince. | foto: Chanel

Firma Chanel přidala ke svému tradičnímu sortimentu, jakým jsou luxusní oděvy či kosmetika, kategorii ostatní doplňky. A právě v té nabízela bumerang, za 1 930 australských dolarů, tedy něco okolo 34 tisíc korun. Společně s ním se v části kolekce pro jaro a léto 2017 objevily i míčky na tenis nebo tenisová raketa.

Fotogalerie

Na první pohled „obyčejný“ černý bumerang ze dřeva a pryskyřice se stal hlavním tématem mnoha diskuzí na sociálních sítí. Vše odstartovala jedna fotka. „S mým novým bumerangem od Chanelu se skvěle bavím,“ napsal v komentáři k fotce americký stylista a bloger Jeffree Star a umístil ji na své profily na Twitteru, Snapchatu a Instagramu.

Na poslední zmíněné sociální síti si během krátké chvíle získal bumerang několik desítek tisíc příznivců, kteří dali fotce „like“. Našlo se ale i mnoho těch, kterým fotografie připadala urážlivá. A tak se do debaty pod fotkou během tří hodin zapojilo přes dva tisíce lidí.

Zbraň i kulturní klišé

Bumerang je totiž zbraň, kterou používali původní obyvatelé Austrálie, Aboridžinci, při lovu. Je cennou součástí jejich kultury, o kterou museli těžce bojovat, a má pro ně posvátný nádech. Navíc jsou domorodci nejvíce znevýhodněnou skupinou v populaci. Prezentovat proto bumerang jako předražený doplněk vnímají někteří jako ponížení celé kultury.

„Jako Australan se cítím uražen tím, jak si společnost dělá legraci z něčeho, co sloužilo jako nástroj k přežití,“ zní jeden z naštvaných komentářů.

Podle Nathana Sentance z Australského muzea v Sydney je bumerang od Chanelu typickým příkladem, jak západní společnost zjednodušuje aboridžinskou kulturu pomocí klišé. Poukazuje na to, že bumerang stojí téměř 10 % průměrného ročního příjmu domorodých Australanů.

„Kulturní vyvlastnění dosáhlo nového dna. Doufám, že Chanel bude dotovat všechny znevýhodněné aboridžinské komunity,“ stojí v další reakci na předražený bumerang.

Sportovní náčiní

V reakci na vášnivé debaty na internetu vydala firma Chanel prohlášení, že se vždy snažila maximálně respektovat jakoukoliv kulturu a hluboce lituje toho, jestli se někdo cítí uražen.

„Nechali jsme se inspirovat volnočasovými aktivitami z jiných částí světa a rozhodně jsme se nechtěli dotknout komunit, které bumerang vnímají jako předmět zosobňující jejich kulturní hodnoty,“ vyjádřilo se vedení společnosti s tím, že sportovní doplňky byly vždy součástí firemní identity.

Ze svých webových stránek Chanel kontroverzní „doplněk“ po několika dnech stáhnul a výrobek už není k dispozici.







Nejčtenější

Medové kuřecí stripsy s kečupem
Prázdniny se blíží! Rozloučení se školním rokem bude dětem chutnat

Za pár dní je tu konec školního roku a kamarádi i kamarádky ze třídy se rozutečou za letními zábavami. Uspořádejte pro spolužáky svého potomka dětskou party,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Dívka si nechala kvůli  LBGT pochodu obarvit podpaží.
Duhové podpaží jako výstřelek, který měl podpořit gay pochod

Na barevné vlasy, nehty i líčení jsme si zvykli, takže teď je na řadě podpaží. A nejlépe v intenzivních duhových barvách. Přesně ty má na svém podpaží jedna z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na ulici je poznáte stěží, 7 typů singles: od mamánků po samožery

Nezadaného muže s jistotou na ulici nepoznáte. Špinavé boty mohou mít nejrůznější důvody, stejně tak zmačkané oblečení. Ačkoliv to už by mohlo být...  celý článek

I když léto milujeme, našim vlasům sluníčko moc nesvědčí.
Nenechte své vlasy v létě uschnout. Pomohou vhodné šampony i oleje

Zatímco si pokožku během letních měsíců pečlivě chráníme nejrůznějšími kosmetickými vychytávkami, na vlasy velmi často zapomínáme. A přitom dostávají nejvíce...  celý článek

Další z rubriky

Značka Michael Kors se proslavila koženými kabelkami v různých barvách. Do...
Slavná značka kabelek bude muset zavřít až 125 svých butiků, prodělává

Kabelky od designéra Michaela Korse zná snad každá žena, která se jen trochu zajímá o módu. A pro mnohé jsou nezbytnou součástí šatníku. Přesto se slavná...  celý článek

Britská podnikatelka Emily Sunderland Sutterová, která vyrábí nezávadné šperky,...
Britka vytváří šperky, které slouží jako hračky pro miminka

Každá matka nemluvněte ví, že šperky jsou pro ni tabu. Vždyť co může být pro dítě větší zábava, než tahat mámu za náušnice, žužlat náhrdelník nebo se pokoušet...  celý článek

Sarah Jessica Parkerová představí novou kolekci bot.
Místo podpatků tenisky. Sarah Jessica Parkerová uvedla novou řadu bot

Jako Carrie v seriálu Sex ve městě chodila na podpatcích několik let v kuse. V civilu se Sarah Jessica Parkerová zaměřuje spíše na pohodlí, a tak ho přenesla i...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?
Nebuďte jak leopard! Jak nemít skvrny se samoopalovákem?

Místo opálené pokožky vám zůstaly jen tmavé fleky? Se samoopalovacím přípravkem se to musí umět. Abyste neměla skvrny jako leopard, potřebujete peeling, citrón ... celý článek




Lanvin Eclat D'Arpege parfémovaná voda 100 mlLanvin Eclat D'Arpege parfémovaná voda 100 ml

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.