Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Máte depresi, ale zatím se držíte. Jak dlouho? Zkuste zabojovat

  0:53aktualizováno  0:53
U žen je až dvakrát vyšší pravděpodobnost než u mužů, že je někdy v životě zastihne opravdová deprese. Můžou za to hormonální výkyvy během menstruačního cyklu, zvláště v období raného přechodu, důvodem může být těhotenství, neplodnost, menopauza i bezdětnost.

Ženy mají až dvakrát vyšší pravděpodobnost než muži, že je někdy v životě zastihne opravdová deprese. | foto: Profimedia.cz

„Tato nespravedlnost se trochu kompenzuje tím, že ženy mají také tendenci zažívat větší štěstí než muži - výkyvy oběma směry mají zkrátka větší amplitudu,“ píše Miriam Akhtarová v knize Pozitivní psychologií proti depresi.

OTESTUJTE SE: hrozí vám deprese?

Deprese může mít různou podobu a stupeň hloubky - od mírné až po závažnou. Může probíhat chronicky i epizodicky, přičemž jednotlivé epizody trvají v průměru šest až osm měsíců.

Psycholožka Akhtarová popisuje sedm stupňů, přičemž jen tu nejmírnější formu, takzvanou preklinickou depresi, můžeme podle ní zvládnout svépomocí. S ostatními je třeba vyhledat odbornou pomoc.

Jak si můžeme pomoct sami sobě, když už cítíme, že naše nálady nejsou jen obyčejný smutek, ale ještě nám výrazně nezasahují do každodenních aktivit?

1.Připusťte možnost vlastního rozvoje

Je normální, že žijeme, myslíme a konáme v zajetých kolejích. Podle psycholožky Carol Dweckové existují dva základní způsoby myšlení, které řídí naše chování a ovlivňují naši schopnost rozvoje a růstu. Právě ten druhý způsob přemýšlení je efektivní při překonávání smutků i stavů preklinické deprese.

Fixní: věříte, že jste se narodili s určitým souborem talentů, a když se ve vašem životě něco pokazí, máte hned důkaz, že nejste tak dobří, jak jste si mysleli, a ztrácíte sebevědomí. Selháváte ve vlastních očích a propadáte do deprese.

Zaměřený na růst: předpokládáte, že lidé jsou tvární, s velkým potenciálem pro rozvoj a růst. Myslíte si, že máte-li dostatek motivace, snahy a soustředění, můžete se zlepšit prakticky v čemkoliv. Úspěch neberete až tak osobně, ale spíše jako poučení, co příště zlepšit. Jste flexibilnější, nevzdáváte se, učíte se a rozvíjíte.  

2.Každý den něco

Deprese vás může energeticky vysát, a pak nebývá snadné najít motivaci vůbec k čemukoliv. „Postupujte krůček po krůčku,“ radí psycholožka Akhtarová. „Dejte si za úkol udělat každý den jen jednu malou věc - jako popostrčení správným směrem. Buďte k sobě laskaví. Samozřejmě vždy můžete udělat více, pokud se na to budete cítit, ale nepřemáhejte se, jestliže toho na vás bude moc. Méně je někdy více.“

3.Buďte sami sebou

Popřemýšlejte o tom, jak se cítíte, když zrovna nejste v depresi. Jste-li za normálních okolností společenští, věnujte se péči o své vztahy nebo společenským aktivitám. Pro někoho je různorodost kořením života, takže patříte-li k těm, kdo se brzy začnou nudit, pozměňte si techniku k obrazu svému tak, aby vás bavila nebo vám lépe vyhovovala.

4.Posouvejte hranice

Experimentujte, zkoušejte nové věci. Posuňte trochu hranice toho, co už dobře znáte, a vydejte se na chvíli ven z útulného pelíšku svých zvyků:

Jste-li hlavně „myšlenkový typ“, zkuste některou z tělesných aktivit, jako třeba procházky, plavání, jízda na kole, běhání, jóga, bojová umění, zahradničení, tanec...

Podělte se o své zkušenosti

O tom, co je to deprese a jak ji zvládat, můžete diskutovat na Vitalion.cz.

Ti, kdo stále něco donekonečna analyzují, by se měli zkusit zaměstnat tím, co jim přináší pozitivní emoce. Uvědomit si, s čím jsou v životě spokojení, co dělají rádi, s kým rádi tráví čas. Měli by celým srdcem prožívat přítomný pěkný okamžik, bez analýz. Víc než na kvalitě záleží na kvantitě. Nesnažte se udržet si jeden pozitivní pocit dlouho, ale soustřeďte se na to, abyste jich prožili co nejvíc. Důležitá je také rovnováha. „Kolem poměru 11:1 pozitivních emocí vůči negativním už radost ze zážitku přestává fungovat,“ tvrdí psycholožka. „Negativní emoce jsou přirozené, nejde je vymazat zcela. To, co na vás působí jako životabudič, tomu přidělte vyšší prioritu.“

Pokud vás zaplavují pocity, zkuste se zamyslet nad vašimi dalšími praktickými kroky. Třeba tak, že si vybavíte nejkrásnější vzpomínky i to, proč pro vás byly důležité. Podtrhněte si klíčová slova vztahující se k základním hodnotám a z nich vyberte tři nejdůležitější věci. Zkuste si z nich pak charakterizovat váš životní cíl. Představte si, jak chcete, aby váš život v budoucnu vypadal a pak se sami sebe zeptejte, co byste pro svou budoucnost mohli právě teď udělat.

Jestliže vám váš instinkt velí vždy dřív jednat než myslet, co kdybyste na chvíli zpomalili a podívali se na vaše myšlenkové stereotypy a zkuste se přimět vidět události i z té lepší stránky. Zvyk vidět pesimisticky je velmi odolný proti změně, ale změna je možná a výhodná. „Ani po dvaceti letech praktikování optimismu o sobě nemohu říct, že jsem rozená optimistka - jsem jen ´naučená optimistka´. Naučit se optimismu je úkol na celý život, ale rozhodně se vyplatí,“ tvrdí Miriam Akhtarová.

5.Trpělivost přináší růže

Důležité je trénovat mysl k tomu, aby si všímala toho, co je na životě pěkného. Postupně překonáváme přirozenou tendenci mozku k negativitě, která směřuje naši pozornost především k tomu, co je špatné. Tento proces ovšem vyžaduje vytrvalost a trpělivost - než si vytvoříme nový návyk, trvá to jednadvacet dní. „Nicméně pomalu, jako když nabíhá úsporná žárovka, se světlo štěstí a pozitivních emocí ve vašem nitru přece jen rozsvítí a bude tiše zářit,“ apeluje psycholožka.

Autor:




Nejčtenější

V Primarku se můžete od hlavy až k patě obléci jako Harry Potter.
Vzhůru do Bradavic. Řetězec nabízí kolekci inspirovanou Harry Potterem

Fanoušci malého čaroděje slaví. Svého hrdinu mohou konečně mít doma prostřednictvím nové kolekce oblečení, papírenských a bytových doplňků, kterou nabízí...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Omezte cukr i lepek, zkuste tampon, radí lékař jako prevenci před mykózou

Léto je obdobím, kdy ženy nejčastěji trápí gynekologická onemocnění. Podle gynekologa Romana Peschouta je proto důležité myslet na prevenci. "Po koupání si...  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jídlem k produktivitě. Pomůže banán, losos i brokolice

Rychle povzbudit myšlení, lépe se soustředit na učení nebo zvýšit produktivitu v práci – všechno jde i bez léků a syntetických doplňků stravy. Zkuste do...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky
Konec svatebního kýče: svatební účesy pro rockerky a hipsterky

Posloucháte tvrdou muziku a v ničem se necítíte lépe, než v okovaných botách a punkovém číru? Tak to pak bude romantický drdol s růžičkami tabu i na vaší svatbě... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.