Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Běh výrazně zlepšuje paměť. Musí být ale pravidelný

aktualizováno 
Běh posiluje srdce, snižuje cholesterol a spaluje nadbytečné kalorie. To jsou známá fakta. Novinkou ale je, že má velmi blahodárný účinek pro paměť a mozek. Nejlepší je přitom intervalový trénink pětkrát týdně, upozorňuje profesor John Ratey.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - běh, maraton | foto: Nike

Studie neurovědců z Amerického národního institutu v Marylandu prokázala, že běhání nebo tzv. jogging (pomalý klus) pozitivně stimuluje mozek a posiluje paměť.

Pravidelné běhání párkrát týdně může stimulovat stovky tisíc nových mozkových buněk, které jsou zodpovědné za naši paměť a vzpomínky. Vybavení si vzpomínek bez jejich zamotání a popletení je velmi důležité pro učení a další poznávací úkoly.

Pokud zlepšíme tyto schopnosti, můžeme tak podle odborníků zpomalit mozkový úpadek, který přichází s věkem.

"Víme, že cvičení může být dobré pro zdravé fungování mozku, ale tento výzkum nám poskytuje mechanismus tohoto efektu," vysvětlil Timothy Bussey, behaviorální neurovědec z Cambridge a hlavní autor studie.

Z výsledků studie je rovněž nadšen profesor psychiatrie z Harvardské lékařské školy v Bostonu John Ratey: "Nemohu podceňovat důležitost pravidelného cvičení při zlepšování a výkonech mozku. Je to úžasný lék."

Běh pomáhá studentům s učením

Běhání samo o sobě samozřejmě nevede k vyšší inteligenci; a jak vysvětluje profesor Ratey, ani z vás neudělá mudrce, ale pomůže mozku s učením.

Fyzická aktivita totiž podporuje průtok krve do části mozku, která je zodpovědná za paměť a učení a podporuje produkci nových mozkových buněk. Toto téma zaujalo už několik amerických a nizozemských škol, a tak například žáci z Napervillské střední školy u Chicaga začínají svůj den hodinou tělocviku. Vybaveni srdečními monitory běhají kolem hřiště. Podle jejich učitelů se výsledky zkoušek zlepšily od doby, kdy s ranním cvičením začali.

V Amsterdamu se zase rozhodli podrobit testu 241 lidí ve věku 15 až 71 let, přičemž porovnávali fyzickou aktivitu s výsledky poznávacích testů. Nizozemští vědci zdokumentovali zlepšené výsledky u osob, které byly fyzicky aktivnější, a to zvláště v mladších skupinách.

Aktivní maminka může zvýšit inteligenci dítěte

Podle německých vědců však cvičení může zvyšovat inteligenci již ve velmi mladém věku. Pokusy na hlodavcích v Delbrück Centru Molekulární medicíny v Berlíně ukázaly, že krysí mláďata narozená matkám, které byly během těhotenství fyzicky aktivnější, měla o 40 procent procent více buněk v hipokampu, oblasti mozku zodpovědné za inteligenci.

Pokud by to samé fungovalo u lidí, můžeme předpokládat, že děti vrcholových sportovkyň cvičících i během těhotenství by byly takřka geniální.

Zlepšuje náladu, pomáhá při depresi

Profesor Ratey rovněž doporučuje běh a aerobní cvičení při splínech a depresi, takže než navštívíte psychiatra, zkuste si jít párkrát zaběhat. "Cvičení je stejně tak dobré jako jakýkoli antidepresant, který znám," prohlašuje dokonce Ratey.

Jeho tvrzení podporují výsledky loňské studie vědců z Yaleské univerzity, které byly publikovány v časopise Nature Medicine. Ti zjistili, že pravidelné aerobní cvičení zlepšuje náladu. Při testech na myších se ukázalo, že cvičení aktivuje geny zvané VGF, které ve výsledku stojí za vývojem nových nervových buněk. Aktivace těchto genů v mozku pak může odhánět chmury a zlepšovat náladu.

Nedávný německý průzkum rovněž potvrzuje teorii pozitivního vlivu pohybu na zlepšení nálady. Dobrovolníci, kteří se zúčastnili tohoto průzkumu, chodili rychlým tempem na běžeckém trenažéru třicet minut denně po dobu deseti dní. Na konci experimentu odborníci zaznamenali u cvičících značný pokles deprese a špatných nálad. Experti nyní pracují na vývoji léku, který bude schopen napodobit účinky genu VGF a vytvořit tak alternativu k běžným antidepresivům.

Stačí půlhodinka denně

Podle profesora Rateyho nemusíte být hned maratónský běžec, abyste prospěli svému mozku. Základem cvičení je jednoduchá a energická chůze a účinek bychom měli pocítit již po třicetiminutové svižné procházce.

Ratey doporučuje toto cvičení alespoň 4x nebo 5x týdně, přičemž je nejlepší intervalový trénink. Zkuste třeba dvě minuty jít, pak 30 vteřin sprintovat a zase dvě minuty pochodovat.

"Vedlejší efekt na těle také není špatný, za chvíli jsem shodil 5 kilo," dodal profesor Ratey.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Mirky: Syn bude otcem, ale dítě nejspíš není jeho

Tak jsem se dočkala, budu babičkou. Mám skvělou snachu, bezvadného syna a další důvod k radosti je na cestě. Jenže snacha se mi přiznala, že dítě možná nebude...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aby dětská záda nebolela. Pohybová terapeutka poradí v on-line rozhovoru

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech netrápí pouze dospělé, ale čím dál více i školáky. Proč tomu tak je, a jak dětem ulevit při výběru školní aktovky...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Další z rubriky

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.