Anna Polívková zažila šok při nákupu. Sledujte příběh bot, nabádá

  • 87
Módní, slušivé a pohodlné. To byla až dosud hlavní kritéria, podle nichž jsme si vybírali boty. Herečka Anna Polívková nás nyní v drsné reklamě nabádá, abychom si všímali také příběhu bot, které kupujeme.

Možná totiž právě vaše boty šily děti v některé z chudých zemí na světě a sotva za ně dostaly najíst, natož zaplaceno. Možná výroba vašich bot stála naši planetu zas trochu čerstvého vzduchu či zdravého prostředí, možná musel kvůli nim i někdo zemřít.

Anna Polívková prožila šok při nákupu bot
Anna Polívková prožila šok při nákupu bot

Češi ročně utratí za boty průměrně 3 149 korun. Pro srovnání - nejvíc peněz na obuv vynaloží Italové, v přepočtu 5 863 Kč za rok. Spotřebitelé však téměř nic netuší o tom, v jakých podmínkách dělníci a dělnice boty šijí či zda nám při jejich nošení nehrozí nějaká zdravotní rizika, vyplývá z průzkumu veřejného mínění, který se konal ve 20 evropských zemích v rámci projektu Change Your Shoes (realizovala jej mezinárodní společnost Nielsen a zúčastnilo se ho 10 000 respondentů, 500 z každé země).

Reklama Obuj se do toho je českou verzí kampaně Change Your Shoes. „V roce 2013 bylo na celém světě vyrobeno více než 22 miliard párů bot. Celkem 87 procent světové produkce pochází z Asie, zdaleka největší producentskou zemí je Čína, kde se v roce 2014 vyrobilo přibližně 14,6 miliardy párů bot, následuje Indie, Brazílie, Vietnam a Indonésie,“ píše se mimo jiné na jejich stránkách.

Zaměstnanci v těchto zemích dostávají extrémně nízké mzdy, dělníkovi jdou pouze dvě procenta z prodejní ceny jednoho páru, v koželužnách jim navíc hrozí vyšší riziko rakoviny, mají dýchací potíže a trpí onemocněním kůže.

Komu není lhostejný osud dělníků vyrábějících naše boty, může se aktivně připojit k volání po větší transparentnosti výroby. Stačí, když si stáhne aplikaci Change Your Shoes a bude sbírat kroky k virtuálnímu společnému pochodu do Bruselu. Tam se posléze uskuteční veřejná reálná akce apelující na velké obuvnické firmy.