Američané místo kouření šňupají tabák

  • 17
Kouření se v Americe setkává se stále větším nepochopením - kuřáci proto mění cigaretu za šňupací tabák, napsal týdeník Newsweek. Reklama v časopise nepřináší nic nového pod sluncem - atraktivní blondýnka se tajemně usmívá a na pastelovém pozadí se snaží zahrát na jemnou strunu ženských smyslů.

Reklama si totiž slibuje, že ženy "přičichnou" ke zlozvyku, který byl dosud považován za čistě mužskou doménu - šňupání tabáku.  

Šňupání tabáku vzrostlo v USA za poslední desetiletí o deset procet. Šňupání sice vyzkouší sta tisíce lidí, jen malý zlomek ale u nového zlozvyku zůstane. Nováčkům často špetka tabáku vletí do pusy nebo omylem spolknou tabákovou šťávu, ze které se zvedá začátečníkům žaludek.

Nejméně příjemným efektem je plivání, které nutí šňupaly udržovat šťávy v puse a mít při ruce "plivátko".  Dva největší producenti šňupacího tabáku,  U.S. Smokeless Tobacco Co. z USA a švédský Swedish Match, v současné době testují vylepšený tabák, po kterém se neplive. 

Nové řešení se jmenuje Rebel - nasáčkovaný tabákový prášek, který bude na americký trh uveden v příštím roce. Příchuť mentolu zanechává v ústech příjemný pocit i v případě, že konzument nechtěně sliny spolkne. 

USSTC uvádí, že zhruba polovina ze 47 milionů kuřáků v USA hledá náhražky za cigarety. Kdyby ke šňupacímu tabáku přešla jen jedna desetina z dosavadních kuřáků, jeho prodej by se zvýšil o polovinu. 

Nechtěným spojencem výrobců šňupacího tabáku jsou i státní vlády a úřady. Kuřákům v Americe pšenka nekvete - úřady v mnoha státech zakázaly kouření na veřejných prostranstvích, v restauracích i kancelářích, vdechování tabáku nosem ale zakázáno není. 

Šňupání sice způsobuje rakovinu úst a onemocnění dásní, podle britské Královské fyziologické akademie ale podstupuje "šňupal" desetkrát až tisíckrát menší riziko než kuřák. Na plechovkách šňupacího tabáku musí ve Spojených státech přesto být varování: "Šňupací tabák není bezpečnou náhražkou cigaret." 

Ochránci veřejného zdraví namítají, že riziko rakoviny se u dlouholetých kuřáků, kteří posléze přešli ke šňupání tabáku, nesnižuje. Šňupací tabák prý svádí lidi k pohodlným oklikám. Ti, kteří by možná svou závislost na nikotinu již definitivně ukončili, podléhají svodům nového neduhu šňupání. 

Veřejnost je k USSTC instinktivně nedůvěřivá, neboť společnost má za sebou pestrou minulost v získávání nových zákazníků. Obzvlášť nechvalně se proslavila zacílením svých reklam na mladistvé. Většina dnešních konzumentů šňupacího tabáku byla vskutku v 80. letech v pubertálních letech, kdy USSTC nabízela tabák s příchutí karamelu a třešní. 

Producentům šňupacího tabáku se v posledním desetiletí úspěšně podařilo změnit složení své klientely. Zažitá představa, že tabák šňupají hlavně majitelé velkých psů a dodávek, už neplatí. Zástup šňupalů se rozšiřuje o bílé límečky, z nichž 40 procent vystudovalo minimálně střední školu, uvádějí americké statistiky. 

Plivátko tajně schovává u odpadního koše i 28letý právník z Chicaga Scott McCain, který si vždy šňupne, když jeho spolupracovníci odchází na "kouř". Při večerním posedávání v barech se ale vrací k cigaretě, protože ženám se prý šňupání nelíbí. Výrobci tabákového prášku budou asi muset vymyslet něco víc než jen líbivou reklamu.