1. Zohledněte osobnost obdarovávaného
Je těžké se přenést přes vlastní preference, ale stojí to za to. Všímejte si, jaké vůně má obdarovávaný rád a čím se obklopuje. Co cítíte, když k němu přijdete na návštěvu? Čerstvě vyprané prádlo, květiny ve váze nebo čokoládový dort?
Napovědět můžou koníčky, zaměstnání, věk i styl oblékání. Kdo má radši sportovní módu, sází dost možná na svěží a čisté vůně, kdo chodí v kostýmku či obleku, ocení nejspíš parfém o něco těžší, elegantnější.
2. Všímejte si kosmetiky
Nejvíc inspirace najdete přímo u dotyčné nebo dotyčného v koupelně. Zahrajte si na tajnou agentku a zaměřte se na to, jaký typ vůní mezi jejich kosmetikou převládá. Základní kategorie jsou v parfumérství jasně dané: vůně bývají květinové, citrusové, dřevité, cypřišové a orientální. Často se mezi sebou mísí, třeba květinové tóny prostupují napříč škálou těch ostatních, upozorňuje Ivana Machoňová z internetového obchodu Parfums.cz.
Co tvoří parfém
|
„Květiny rozhodně nejsou doménou pouze dámských parfémů, do těch pánských bývá často přimíchána například fialka, jasmín, pelargónie nebo levandule,“ vysvětluje. Naopak svěží citrusové vůně nenosí mezi muži, má je v oblibě i mnoho žen: „Bývají dominantní v pánských sportovních vůních a lehčích unisexových variantách.“
3. Pozor na těžší tóny
Nejprodávanější dámské
Zdroj: Parfums.cz |
Ty dřevité jsou často založené na esencích ze santalového, cedrového nebo růžového dřeva, objevují se většinou v takzvaném základu vůně. Ještě intenzivnější pak bývají ty orientální, které dodávají vůni smyslný, teplý nádech: pro někoho ovšem můžou být až příliš silné. Patří mezi ně exotické druhy dřeva i koření jako badyán nebo vanilka.
Tady je vhodné dopředu trochu zapátrat. „Třeba vůně vanilky může být v určitých případech agresivní, proto se raději dopředu přesvědčte, že ji obdarovávaný má rád. A při zvažování nevynechejte žádnou složku: „Před samotným nákupem vždy věnujte trochu času průzkumu vonných kompozic parfémů,“ radí Ivana Machoňová.
4. Sledujte obaly i reklamy
Nejprodávanější pánské
Zdroj: Parfums.cz |
Buďme upřímní: hezký flakon je polovina úspěchu. Navíc o typu vůně i o potenciálním nositeli možná prozradí víc, než tušíte. Tmavé lahvičky zpravidla obsahují intenzivnější tóny, parfémy ve světlých barvách odpovídají jemnější esence. Modrá a zelená napoví, že je vůně svěží, ostře barevné obaly často signalizují vůně ovocné nebo sladké.
Při rozhodování může pomoci i reklamní kampaň. Slavné osobnosti, ale i modelky a modelové se nevybírají náhodně, mají za úkol reprezentovat styl nositele parfému. Už podle tváře parfému tak vytušíte, zda je určený pro ráznou podnikatelku, křehkou dívku nebo nezávislou a kreativní duši.