Tour de France 2010, 9. etapa z Morzine-Avoriaz do Saint-Jean-de-Maurienne, 204,5 km, čtyři těžké horské prémie mimo kategorie s nejnáročnějším pětadvacetikilometrovým stoupáním na úrovni 6, 1 procenta na Col de la Madeleine ve výšce 2000 metrů nad mořem. Naprostá klasika tohohle závodu, nejtěžší alpská etapa a jedna z vůbec nejnáročnějších.
Z nadmořské výšky 1071 metrů v Morzine postupně vystoupáme do 1618, 1498, 1633 a nakonec až do zmíněných 2000 metrů, abychom pak spadli do cílových 552 metrů nad mořem.
Nepojedeme samozřejmě závod samotný. Contadora, bratry Schleckovy, Sastreho a další profesionály přece nemůžeme vystavit riziku, že bychom se protlačili mezi ně na přední pozice.
Celou etapu si zkusíme na jeden zátah těsně před tím, než Tour 3. července vypukne, tedy na konci června.
Ale vážně, uznáváme, že pojedeme o poznání pomaleji. Zatímco profíci pojedou něco přes pět hodin, my na trase strávíme nejméně o tři hodiny víc. Jen pro porovnání, zde jsou převody těch nejlepších profíků: ve velkých kopcích pojedou na menší tác 39 - 44 zubů a největší pastorky 17-19-21. My máme na kole takzvaný kompakt – menší tác má tedy jen 34 zubů a "horské pastorky" 23-25-27 zubů.
Nápad se v našich hlavách zrodil začátkem jara po celkem úspěšné "Operaci Marcialonga", kdy jsme se připravovali a nakonec i ujeli sedmdesátikilometrový lyžařský maratón v italských Dolomitech.
Teď už jsme v plném tréninku. Tedy lépe řečeno, máme hlavně skvělá kola značky Scott plus další potřebnou výbavu. A snažíme se jezdit, co to jde. Já například o víkendu zvládl téměř 100 km kolem Prahy. Celé pondělí mne z toho bolela achilovka, David je držák a říká, že bez nějaké té bolesti to nejde. Tak uvidíme.
Zatím sbíráme převážně pozitivní ohlasy. A co je nejdůležitější, s naším záměrem se začínají smiřovat naše manželky. Ostatním se projekt vysloveně líbí. Například Františku Raboňovi, jednomu z nejlepších českých silničních cyklistů, který právě teď úřaduje na Giro d´Italia a je naším mentorem na dálku. Byť z něj vypadlo, že pro naše dobro bychom měli najezdit nejméně asi 2 tisíce kilometrů, což nám připadá šílené.
Záměr ocenil i profesor Pavel Pafko, známý to nadšenec do kola, od něhož chceme, aby nám poskytl pár rozumných rad, jak se při tom nezabít. "Já vám to vysloveně přeji, ba závidím," řekl profesor, s nímž jsme si už domluvili aspoň půldenní ostrý trénink.
Rád by se s námi podíval i do Francie, ale tou dobou pojede zrovna s Josefem Zimovčákem na kole přes celé Slovensko a Česko až do Aše. Jde o charitativní cyklotour dlouhou 1490 kilometrů na pomoc dětem z onkologických oddělení. "Jet nějakou etapu Gira či Tour de France ovšem napadlo i mé vnuky a přemlouvají mne, abychom to někdy udělali. Jednou už jsem to zažil v Dolomitech a je to obrovský zážitek. V létě jsou hory mnohem hezčí než v zimě a jsou tam mraky cyklistů," liboval si profesor Pafko.
Podobné pochopení pro projekt vyjádřil i Robert Bakalář, proslulý cyklistický komentátor, sám stále nadšený cyklista. "Myslím, že to je chvála bláznovství, jak pravil Erasmus Rotterdamský, protože člověk si před sebe nemá dávat malé, ale velké cíle. A přeji vám, abyste to přežili. Tour de France, to je ztělesnění cyklistiky. Zejména v těžkých horských etapách, sám jsem si samozřejmě některé projel, je schovaná krása cyklistiky," pronesl.
A na co si máme dávat pozor? Bakalář upozorňuje, že alfou a omegou je samozřejmě rozvrhnout si správně tempo. "Když jsem jel jednou Gross Glockner, občas jsem si v některé zatáčce na odpočívadle klidně oddechl – proč se má člověk hned totálně zničit?"
"Pokud bude teplo, musíte pít, pít a zase pít. Jídlo není problém, to si vezmete do kapsy, ale nedostatek pití, to je sebevražda. Doporučuji minimálně nejméně dva bidony na kolo a třetí mít v kapse na zádech. Ale nejlepší je mít samozřejmě doprovodné vozidlo."
Další pravidlo podle Bakaláře? "Jak já říkám, brzda je sice nepřítelem cyklisty, ale protože tam pojedete nejen do kopce, ale i z kopce, brzdit se občas musí a musí se to hlavně umět. I brzdy na kole se mohou přehřát nebo dokonce kousnout. Tak chlapci pozor ve sjezdech."
Kdo nám poradíFrantišek Raboň |