Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


5 důvodů, proč se vám nedaří hubnout

  6:00aktualizováno  6:00
Pořád bojujete s váhou? A pořád neúspěšně? Tady je pět nejčastějších chyb, kterých se lidé v boji za štíhlou linii dopouštějí.
Chybějící svaly se postupem času nahrazují tukem.

Chybějící svaly se postupem času nahrazují tukem. | foto: Profimedia.cz

1. chyba: Řídíte se špatnými radami
Na konci sedmdesátých let převládl názor, že dietní jídelníček nesmí obsahovat téměř žádné tuky. Zatímco obsah tuků se podle tohoto dietního doporučení snížil, podíl sacharidů v potravě výrazně vzrostl, uvádí server msn. Jenže zatímco na počátku sedmdesátých let činil průměrný denní kalorický příjem 2450 kalorií, v roce 2000 tento příjem vzrostl na 2618. Za tento nárůst pak, podle odborníků, mohou právě sacharidy.

Pokud chcete opravdu zhubnout, zaměřte se právě na svůj příjem sacharidů a radikálně ho omezte. Sacharidy totiž zásobují vaše tělo energií. Nicméně problémem naprosté většiny lidí je skutečnost, že přijmou mnohem více energie, než stihnou spálit.

2. chyba: Jíte jen nízkotučné potraviny
Nízkotučné potraviny mohou být jedním z faktorů, který se podílí na vaší nadváze. Například studie z Cornell Univesity ukazuje, že lidé s nadváhou, kteří jedí výhradně jen nízkotučná jídla, zkonzumují o 47  % kalorií více, než kdyby se stravovali "normálně." V průměru totiž nízkotučná jídla obsahují o 59 % méně tuku, ale jen o 15 % kalorií méně než klasické potraviny. Problém je však v tom, že mnoho lidí snadno podlehne dojmu, že nízkotučných potravin mohou sníst mnohem více a v konečném důsledku tak přijmou více kalorií než z běžných potravin.

3. chyba: Pořád nestíháte snídat
Jistě, slyšeli a četli jste to už nejméně stokrát! Ale pořád se tím neřídíte, protože prostě nemáte čas, chuť nebo vám do toho vždy něco přijde a snídani prostě vynecháte. Vědci z univerzity v Massachusetts zjistili, že lidé, kteří nesnídají, mají pětkrát větší pravděpodobnost, že budou obézní, než ti, kteří snídají každý den. Je to proto, že když po šesti až osmihodinovém spánku přeskočíte snídani a vrhnete se okamžitě do práce, brzy vám začne chybět energie a vaše tělo tento stav začne signalizovat chutí na sladké.

První jídlo dne snězte do devadesáti minut po probuzení. Výzkumy ukazují, že lidé, kteří s prvním jídlem čekají déle, mají o 147 % větší pravděpodobnost, že ztloustnou. U těch, kteří snídají o více než tři hodiny později, už je toto riziko větší o 173 %.

4. chyba: Jíte příliš mnoho cukru
Jídelníček většiny lidí je stále přeplněný cukrem. Zkontrolujte si například etiketu na cereáliích, které si dáváte k snídani. Ačkoli jsou například cereálie označovány jako zdravé, jsou plné cukru. Problém je v tom, že cukr zvedne krevní hladinu inzulinu - hormonu, který signalizuje vašemu tělu, aby přestalo spalovat a začalo ukládat tuk.

Pečlivě si vždy prostudujte, co vaše jídlo přesně obsahuje. Vyměňte cereálie za ranní omeletu. Vědci z univerzity v Saint Louis zjistili, že lidé, kteří mají ke snídani vajíčka, zkonzumují v průběhu dne méně kalorií než například ti, kteří snídají sladké pečivo. Ačkoli obě dvě snídaně obsahují stejné množství kalorií, ti, kteří posnídali vejce, potom v průběhu dne přijali o 264 kalorií méně.

5. chyba: Neposilujete
Studie, kterou provedla univerzita v Connecticutu, se zúčastnila skupina mužů s nadváhou. Pod vedením odborníků jim byl sestaven jídelníček s 1500 kaloriemi denně. Navíc byli rozděleni do tří skupin: první z nich necvičila, druhá se věnovala třikrát týdně aerobním cvičením a třetí kombinovala aerobní aktivity s posilováním. Každá ze skupin zhubla přibližně deset kilogramů. Nicméně posilující skupina se zbavila o pět kilogramů tuku víc než ostatní dvě. Posilující muži totiž ztratili téměř jen čistý tuk, zatímco ostatní ztratili i svalovou hmotu.

Zařaďte do svého dietního plánu i posilovací aktivity. Studie jasně ukazují, že ztracené svaly jsou postupem časy nahrazeny tukem. Nicméně to neznamená jen to, že budete vypadat ochable, protože se vám také zvětší velikost oblečení. A to i v případě, že vaše váha bude pořád stejná. Každý kilogram tuku na vašem těle totiž zabere o 18 % větší prostor než kilogram svalů.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej
Nejen sluncem políbená. Bronzer zeštíhlí a vymodeluje obličej

Bronzer není jen pro ty, kterým se sluneční paprsky úspěšně vyhýbají. Kromě expresního opálení vám tohle jedinečné líčidlo pomůže zeštíhlit a vymodelovat tvář. ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.